Eiendomsselskapet Schøyen AS henvendte seg i slutten av juni til Sortland kommune i elektronisk brevs form, med forespørsel om ledige tomter til «turistanlegg/hotellvirksomhet beregnet for helårsdrift». Henvendelsen kommer på vegne av en investorgruppe.

«Vi ser for oss områder som ligger nær attraksjoner/kjent landemerke og ønsker å bygge noe «spesielt» tilpasset området,» skriver de.

– Snuser bare

Rolf Sirevaag i selskapet sier de har følere ute i flere kommuner.

– Vi er ute etter å se hvor langs kysten det er ledige tomter. Vi snuser bare, sier han. Selskapet har valgt ut flere kommuner de mener kan være interessante, og så forhørt seg om ledige tomter. Ifølge ordfører Tove Mette Bjørkmo har de oversendt en oversikt over grunneiere med ledige tomter. Hun sier de merker en økt interesse for Sortland.

– Jeg syns det har tatt til. Det er kjempepositivt. Vi får flere henvendelser, og vi er attraktive. Vesterålen er liksom blitt oppdaga. At Sortland er blitt attraktivt, har mange årsaker. At Nordland fylkeskommune har valgt seg ut regionsenterutvikling som fokus, at vi har en handelsanalyse, at vi har en byplan. Handelen i Sortland er høy, den rager over alle andre nordlandskommuner, sier hun.

– Det har vært økt interesse over flere år. Sortland ligger sentralt i regionen, dermed er det naturlig at det er stor interesse for utvidelse av kapasitet her. Trykket her har økt og flere finner Vesterålen interessant som reisemål. Vi har blitt en populær destinasjon. Jeg tror mange ser det som lukrativt å skulle bygge nye hoteller i regionen, sier reiselivssjef Astrid Berthinussen i Visit Vesterålen.

Flere hotellplaner

Det er allerede tre kjente planer om nye hoteller på Sortland - Håkon Ulriksens planer om smarthotell, Johnsen Eiendoms prosjekt «Den blå diamant» og en ukjent aktørs planer for hotelltomta ved Kulturfabrikken.

Når det gjelder sistnevnte, ble det i mars klart at det er inngått en opsjonsavtale med en aktør om å bygge og drive hotell på tomta.

– Det går sin gang. Har ikke noe å berette, om hvem det er, eller noe annet. Aktørene ønsker ikke det, og det respekterer vi, sier daglig leder Ingebjørg Glad-Pedersen i Kulturfabrikken Eiendom.

Hun bekrefter at hun orienterte om planene for formannskapet i et lukket møte 21. juni.

Daglig leder Jan-Eirik Johnsen i Johnsen Eiendom sier det er lite nytt å melde om «Den blå diamant», de håper fremdeles å få på plass en avtale.

– Det er ikke noe nytt. Vi er fortsatt i forhandlinger, de vil foregå utover høsten, sier han.

Det har ikke lyktes VOL å komme i kontakt med Håkon Ulriksen, for å få vite status om smarthotellplanene.

I tillegg planlegger Sortland hotell å utvide sin kapasitet.

Vil unngå overturisme

Med potensielt flere nye hotellplaner på Sortland, og et uttalt ønske om å få flere turister til Sortland, er det viktig å spørre: hvordan forhindrer man at det blir for mye, at presset blir for høyt på Sortland eller andre, mindre steder i Vesterålen?

– Visit Vesterålen, som jeg også sitter i styret til, jobber med dette. Vi har nær dialog med Visit Lofoten. Vi både lærer av og får tips av dem, og er med i et prosjekt om bærekraftig reiselivsutvikling. Her ligger både det å bruke Vesterålen på en fornuftig måte, og at selskapene som vil inn, driver bærekraftig. Dette jobber vi med hele tida. Det har vært møter om renovasjon. Vi jobber ganske mye med det for å være i forkant. Vi er veldig obs på det, vil ikke være i en situasjon der naturen ikke går an å gå tur i. For å si det pent, sier ordføreren.

– Mange destinasjoner har fått en øyeåpner på grunn av den store økningen av tilreisende til Nord-Norge. Ofte vil man ha store mengder turister, så men glemmer man å se på konsekvensene. Dette gjør vi noe med nå. Én ting er i alle fall sikkert, Vesterålen er et ettertraktet reisemål.  Flere har blitt bevisste på at det må håndteres på en god måte, at vi må kunne tåle å få flere turister, sier reiselivssjefen.