Da teknisk hovedutvalg i Øksnes møttes 29. juni, forelå det to alternative forslag. Det ene var at hovedutvalget ikke tar klagene til følge og opprettholder tidligere vedtak, som betyr at saken går videre til endelig avgjørelse hos Fylkesmannen i Nordland. Det andre alternativet var å ta klagene til følge, samtidig som søknaden om dispensasjon avslås.

Seks klager

Det hadde kommet inn til sammen seks ulike klager og innspill som hovedutvalget skulle ta stilling til. I en av klagene fokuseres det på sikkerhet, der hensynet til barna som bor i området ikke er ivaretatt, som at adkomsten ikke er trygg, at veien ikke er trafikksikker og at det vil bli økt trafikkbelastning på en allerede smal og trafikkfarlig vei.

Det blir også sagt at det vil oppstå trafikkfarlige situasjoner knyttet til anleggstrafikk og at utrykningskjøretøy kan bli hindret og at det vil bli større fare for trafikkulykker.

Ingen nye momenter

Dette har teknisk hovedutvalg i Øksnes kommune behandlet, og mener at det ikke foreligger nye momenter som betyr at tidligere vedtak om Kjærlighetshaugen må endres.

Det har også kommet innspill som tar for seg behovet for friarealer til lek og aktivitet samt trafikksikker vei til skole og aktiviteter i bygda. Dette mener hovedutvalget ikke hører hjemme i saken de har behandlet, men mener disse interessene er ivaretatt i vedtatt reguleringsplan med bestemmelser.

Løfte om anleggstrafikk

Når det gjelder anleggstrafikk har kommunen fått særskilt løfte fra tiltakshaver, som betyr at anleggstrafikk skal tilpasses og legges til tidsrom hvor det i liten grad ferdes barn og unge på veien. Heller ikke dette ble ansett som nye momenter av hovedutvalget, som også avviste dette i sin behandling.

Lignende forhold er tatt opp i andre klager og innspill til hovedutvalgets behandling av Kjærlighetshaugen. Hovedutvalget mener at flere av forholdene som er påpekt fra kommunens innbyggere, er ivaretatt i den øvrige saksbehandlingen som kommunen har gjennomført.

Eneste gjenværende område

Teknisk hovedutvalg har på eget initiativ fremmet andre forhold enn de som innbyggerne har fremmet, og som hovedutvalget mener har betydning for vurderingen av dispensasjonssøknaden. Disse momentene kan bidra til å styrke hovedutvalgets holdning når saken skal avgjøres hos fylkesmanne.

– Etter at kommunestyret stoppet videre utvikling av boligområdet ved Elvelunden, er Kjærlighetshaugen eneste gjenværende regulerte område for bolig i nærhet til sentrum. Innvilget dispensasjon for boligområdet Kjærlighetshaugen bidrar positivt til å dekke noe av det store underskuddet som er på sentrumsnære boliger i kommunesentret Myre, heter det i protokollen fra møtet i teknisk hovedutvalg.

Lignende argumenter

Ifølge referatet fra møtet har det under en tidligere byggesak fra 2008, kommet inn tilsvarende merknader som i byggesaken for Kjærlighetshaugen:

–  Å utsette eller nekte byggetillatelse inntil veiforbindelsen til Vornes er avklart, vil ikke være aktuelt. Dette er en egen sak som vil bli løst gjennom reguleringsplan, viser hovedutvalget til, og begrunner også vedtaket om dispensasjon for Kjærlighetshaugen i prinsippet om likebehandling og at samfunnsøkonomisk vurdering tilsier at det innvilges dispensasjon.

Sikkerhet i anleggsperioden

Hovedutvalget mener for øvrig at de begrensninger som tiltakshaveren har foreslått for anleggstrafikken i de tidsrom hvor barn er på skole, ivaretar trafikksikkerheten i anleggsperioden.

– Trafikkøkningen fra de syv nye boenhetene vil i liten grad påvirke trafikkbildet for adkomsten til Vornes, heter det.

Politikerne mener for øvrig at de ikke ønsker å vente på framtidige avgjørelser knyttet til Kystverkets innsigelse om ny adkomst til Vornes, som er antatt ferdigstilt i 2021 eller 2022.

– Sett ut fra at reguleringen av Kjærlighetshaugen var ferdig i 2017, må man kunne si at krav om å ferdigstille veien før realisering vil fungere som et byggeforbud, heter det i referat et fra hovedutvalget.