– Vi etablerer ikke denne pullerten som et resultat av fartøyet vi får inn neste lørdag. Pullerten ble planlagt og inngår som en del av investeringsprogrammet vårt for 2018, forklarer Havnesjef, Rune Monrad.

Sist uke ble det observert at Sortland havn monterte et nytt festepunkt på kaia. VOL spekulerte i at dette hadde noe med det store cruise skipet, AIDAluna, som kommer neste lørdag, men dette kunne havnesjefen avkrefte.

– Årsaken til at vi har fått etablert en ny pullert er muligheten til full utnyttelse av kaifronten vi har ved Sortland Havn. Det har ikke tidligere vært mulig grunnet at et fortøyningsarrangement for et fartøy må ha en viss såkalt visning (spredning) for at fartøyet skal ligge sikkert og trygt fortøyd, forklarer Monrad.

Utnytte hele kaia

I sum betyr det at Sortland Havn for fremtiden vil ha mulighet til å utnytte hele kailengden på nesten 450 meter, og dermed tilby fire relativt store fartøy samtidig liggeplass i Sortland Havn. Det er det få andre regionale havner i Norge som kan tilby.

– Hurtigruten har dedikert kaiplass i Sortland Havn, det samme har Kystverkets fartøy til bruk i slepeberedskapen. Skulle vi f.eks. ha en tråler inne som losser hos Eimskip, kan vi likevel tilby kaiplass til ytterligere ett fartøy. Dette er viktig for eksempel. Med tanke på både cruisefartøy, båter med prosjektlast som ligger flere dager, stykkgods og containere, og kanskje spesielt evnen til å tilby dedikert kaiplass til de nye fartøyene til Hurtigruten som skal brukes i forbindelse med ekspedisjonscruise, forklarer Monrad.

Flere spennende oppdrag

Fartøyet MV Wilson Newcastle ankommer Sortland Havn søndag morgen, og mandag begynner lossingen av alle modulene i forbindelse med Frydenlund Strand.

– Operasjonen er kompleks og vil gå fram til sent onsdag. Planleggingen og gjennomføringen skjer i fellesskap mellom selskapene Kodumajatehase AS, Bjørn Ovik AS, Vesterålen Losseservice AS og Sortland Havn KF. Et spennende prosjekt vi er glad for å kunne delta i, og som samtidig vil gi oss ytterligere erfaring med tanke på at Sortland Havn også er valgt som lossehavn i forbindelse med etableringen av Ånstad Vindpark senere i sommer, sier Monrad.

Slike prosjektlaster er komplekse og særegne i natur, men Sortland Havn begynner å få mye erfaring på området slik de seiler opp som en av de mest naturlige havnene å samarbeide med i Nord Norge om slike spesialiserte laster.