Tidligere i år omtalte VOL at strekninga Sortland-Melbu er blant 109 prioriterte strekninger for fartskontroll i sommer. Det forklarer UP-sjef for Nord-Norge, Geir Marthinsen, slik:

– De strekningene som er valgt ut, er valgt ut i samarbeid med blant annet Statens Vegvesen. Vi har sett på blant annet antall ulykker over tid. Selv om ulykkene går ned på en strekning over et år eller to, går den ikke nødvendigvis ut av lista. Denne har ligget på lista en periode, sier Marthinsen.

For høy fart

UP-sjefen er klar på at det er for høyt fartsnivå på mange strekninger. Han sier de fleste kjører ansvarsfullt og med en adferd det står respekt av, men litt for mange har det travelt.

– Du finner nesten ikke unntak, gjelder alle strekninger, omtrent. Vi har som målsetning å være litt uforutsigbare, så vi kan dukke opp litt overalt, sier UP-sjefen.

– Uansett hvor vi er, er det noen som har det for travelt, og som ligger litt – noen betydelig over. Mange spør seg om det er noe poeng i å reagere på 90 i 80-sonen? Ja, selvfølgelig. Vi ønsker å ta de med høyest hastighet, men kan ikke akseptere at folk kjører i 90 km/t. De blir med i dragsuget på at vi vil ha ned fartsnivået totalt. Vi kan ikke stilltiende øke fartsgrensa.

Alle må blåse

Mange har reagert på at politiet ved fartskontroller også får bilister til å blåse.

– Vi har egentlig hatt det som en målsetning over flere år. Uansett hvem vi kontrollerer, om det er førerkort, eller fart, har vi som målsetning at alle skal blåse. Vi ønsker å sjekke rus. Ikke bare alkoholrus på veien, kun det kan avgjøres med blåseprøve. Vi prøver å snappe også de med annen rus, og det vil jeg si vi har gjort med hell, sier Marthinsen og fortsetter:

– Vi har avslørt mange ruskjørere, de fleste med annen rus enn alkohol. En god kontroll for oss, innebærer både førerkort, rustest og fart. Vi ser i mange sammenhenger at de som kjører for fort, prater i mobil, ikke har på seg belte, er ruspåvirket.

Flinkere

Marthinsen tror ikke årsaken til at flere bruker rusmidler enn tidligere.

– Vi er nok blitt flinkere til å fange opp, etter en satsing over mange år. Jeg hadde vel personlig kanskje trodd vi skulle slite med å slå fjoråret i antallet ruskjørere som er tatt, men nå ligger vi over. Vi har også tatt flere for fartsovertredelser i år, det har hatt høyere prioritet. Vi gjennomfører flere kontroller. Det betyr ikke nødvendigvis at det er verre tilstander på veiene, men at vi har hatt flere team på kontroll. Betydelig flere fartsovertredelser er avslørt hittil i år enn i fjor.

Menn over 40

Statistikken viser også at menn over 40 er godt representert i ulykkesstatistikken.

– Ser du på ulykkesstatistikken i fjor, ser du at det er godt voksne menn på over 40, som er overrepresentert i den. Jeg tror vi har færre førerkortbeslag på ungdommen enn vi hadde for noen år sida. Jeg tror det viser at dette med prikkbelastning er en suksess. Det kan sammenlignes med å få gult kort i fotball.

Modenhet

UP-sjefen mener det er mangel på modenhet og ikke mangel på respekt blant unge sjåfører:

– Vi finner alltid eksempler på folk som mangler respekt, men det handler nok mye om modenhet, utvikling. Frontallappen er ikke fullt utvikla hos unge mennesker, de er mer risikosøkende, har en følelse av at det ikke kan skje noe. Å slå fast at ungdommer ikke har gode holdninger, får du meg ikke med på. Vi har mye flott ungdom. Enkeltindivider i lokalsamfunn med dårlig holdninger, ødelegger for andre.

UP-sjefen mener mange også overvurderer lokalkunnskap når de kjører fort. Det kan føre til farlige situasjoner.

– Det er nok litt spekulasjon, men det er lettere å kjøre der man er kjent. Du vet hvor svinger og humper er. Det er ingen ulempe å ha lokalkunnskap, men det kan også slå feil ut hvis det fører til at du kjører fortere enn du bør.

Fartsnivået generelt på veiene har gått ned de seinere år mener Marthinsen.

– Det har vi sett over litt tid. En forsvinnende liten del som er de tunge fartssynderne. Det opplever vi generelt ute på veien. Selv om vi har skrevet ut flere forelegg i år enn i fjor, kjører de aller fleste respektfullt og forholder seg til trafikkregler. Hvermannsen er eksemplariske sjåfører. Takk gud for det. Skulle alle vært i kategorien for enkelttillfellene vi ser, hadde det vært ille.

Likevel er UP-sjefen klar på én ting:

– Om vi øker kontrollene 10 prosent, øker vi antallet som blir tatt tilsvarende.

Uoppmerksomhet en utfordring

Hva er så de største utfordringene i trafikken?

– All ulykkesforskning viser at fart, rus og adferd er de største utfordringene. Spesielt dette med uoppmerksomhet. Radio, unger i baksetet, telefon, krangel med passasjer, DAB-radio. I 2017 skyldtes én av tre ulykker uoppmerksomhet.

Uoppmerksomhet kan også komme av varsler om kontroller, som flere facebookgrupper er opprettet rundt.

– Vi ser at veldig mange er medlem av disse Facebookgruppene på varsling, og at du kan kjøpe tjenester på varsling. Vi syns ikke noe særlig om det. Det kan forhindre oss i å ta den ene som skiller mellom liv og død. Vi har ikke kontroll over det, og må nok leve med det. Totalt sett, er vi ikke tilhengere av disse gruppene, sier Marthinsen og legger til:

– En av tre ulykker skyldes uoppmerksomhet. Om du også får disse varsligenene underveis, kan du også bli mer uoppmerksom.