I mai kontaktet organisasjonen Kjør for livet, som har fritidsklubber i 52 kommuner over hele Norge, med fokus på aktivitet for uorganisert ungdom - motorcross, friluftsliv, fjellklatring, eller andre aktiviter - og mål om å skape tilhørighet, Sortland kommune.

De sa da at de ønska å opprette et fritidsklubbtilbud i Sortland kommune. De hadde fått støtte fra Bufdir, men det ville kreve en egenandel på 150.000 fra kommunen å få oppretta klubben.

Sortland kommune sa nei til dette.

Nå kan det likevel bli klubb - hvis kommunen vil.

Prioritert av fylkeskommunen

28. juni var nemlig organisasjonen på møte med Nordland fylkeskommune i Bodø. Fylkeskommunen ønsker å få oppretta en fritidsklubb i regionen, ifølge organisasjonen.

– Vi har fått vedtatt tilskudd for oppstart av én klubb i Vesterålen, og en i Bodø. Det blir en pilot i Nordland. Vi vil i august sette oss ned med de respektive kommunene, og fylkeskommunen, for å finne rettmessig geografisk lokasjon. Vi må sammen med fylkeskommunen finne kommunene som har ungdommer i vår målgruppe, vi vil jobbe med rette ungdommer for å gi best mulig effekt, sier gründer og leder for Kjør i vei, Knut Ove Børseth.

Fylkeskommunen ønsker gjerne en klubb i Vesterålen, og setter det spesielt i sammenheng med forebyggende arbeid mot ungdomsulykker i trafikken og utenforskap, ifølge Børseth. Med pengene fra fylkeskommunen og Bufdir, kan de starte opp klubb på Sortland uten kommunalt tilskudd.

– Vi starter aldri opp en Kjør for livet uten støtte fra kommunen. De må ønske dette. Men fordi vi har fått penger til den første piloten fra både fylkeskommunen og Bufdir, kan vi starte opp uten penger fra dem. Det er rett og slett en gavepakke, dersom dette er et tiltak de ønsker, sier Børseth.

Kan havne i Harstad

Dersom Sortland ikke ønsker klubben, er organisasjonen også i dialog med andre kommuner i Midtre Hålogalandsregionen - nemlig Harstad og Narvik, ifølge Børseth. Organisasjonen ønsker gjerne å få etablert en slik klubb i Vesterålen, og som nevnt ønsker fylkeskommunen også dette.

Det er ikke nødvendigvis slik at kommunen vil få utgifter til videre drift, ifølge Børseth.

– Så lenge kommunen er fornøyd med tiltaket, søker vi tilskudd til videre drift inn mot Bufdir. Så lenge de ønsker det, er det sannsynlig at vi får opprettholde tilbudet. Vi har et samarbeid med 52 kommuner, og opplever en veldig stor etterspørsel. Både fordi ungdommen det gjelder liker og bruker tilbudet, men også fordi vi har gode resultater. Vi har Veritas med på laget, de gir god dokumentasjon på effekt dersom kommunene ønsker det, sier han.

Vil skape tilhørighet

Børseth sier organisasjonen ønsker å skape tilhørighet og nå ut til ungdom som faller utenfor.

– Uorganisert ungdom er dem vi vil nå ut til. Vi vil hvis mulig ha lavterskeltilbud. Muligheter er ting som fjellklatring, samarbeid med motorklubb som har motorbane, for eksempel én gang i måneden. Hele poenget med Kjør for livet er å skape tilhørighet, å gjøre ungdom til en del av et lag. Å nå ut til ungdom som i utgangspunktet ikke spiller fotball eller er i organisert aktivitet, sier han.

Navnet forklarer han slik:

– Det handler ikke om kjøring, men «drive», lidenskap for livet. Mange av våre klubber driver med motorsport, men det kan like gjerne være fjellklatring, jakt, friluftsliv. Vi har flere klubber i Møre og Romsdal som driver med hest. Vi samkjører med kommunen, vi må se hva som er mulig og ønskelig å få til, sier han.