Det er Nammo som har laget raketten, som kan bli en «gamechanger» for rakettbransjen. Den nye raketten er nemlig ikke så rent lite spesiell, beretter Kjell Bøen, sjef for rakett- og ballongavdelingen ved Andøya Space Center.

– Dette er en helt ny type rakett, som består av hybridteknologi, sier Bøen.

Drivstoffet består av to komponenter. Den ene delen er «vannstoff» (H2O2), mens den faste delen av drivstoffet består av syntetisk gummi (HTPB). «Vannstoff» er for øvrig mye i bruk i industrien. I Norge brukes H2O2 – hydrogenperoksid – blant annet til avlusning hos oppdretterne, og sykehusene bruker stoffet til renhold.

– Kona mi – Margit – bruker det på frisørsalongen til å bleke hår. Hydrogenperoksid har en bred anvendelse i ulike industrier, sier Bøen.

Han beretter at teknologien til Nammo baserer seg på to kamre.

– Hver for seg er disse stoffene helt harmløse. Først når ventilene åpnes mellom de to ulike kamrene, blir det rakettdrivstoff. Dette vil gjøre det mye enklere å frakte raketter rundt omkring i verden. Med dagens teknologi betraktes rakettmotorer som eksplosiver. Det gjør det krevende å flytte rakettene fra et sted til et annet. Den nye teknologien vil gjøre det mye enklere, sier Bøen.

I september

ASC skal testskyte Nammo-raketten i september. Bøen sier at akkurat den oppgaven ikke er spesielt komplisert for Andøy-bedriften.

– Vi skjøt en hybridrakett I 2007. Det var en rakett som ble drevet av flytende oksygen, sier Bøen.

Oksygen blir flytende på 222 minusgrader.

– Hva slags anvendelse vil den nye Nammo-raketten kunne ha?

– Den kan brukes som satellitt-plattform og som sonderakett til forskning både i Norge og i andre land, sier Bøen.

Han mener at dersom teknologien viser seg vellykket, vil den være viktig for Andøya Space Center fordi denne typen er mye enklere å håndtere enn dagens teknologi.

Histiorisk rakett

Nammo testkjørte raketten på Raufoss 5. juli (se video, som er filmet av Nammo). Raketten har fått navnet «Nuclus».

Sjefingeniør for Nucleus-prosjektet, Adrien Boiron, uttaler i en pressemelding at alle komponenter i rakettsystemet oppførte seg som de skulle, og den er klarert for oppskyting om to måneder.

– Det blir en historisk hendelse. Det er flere tiår siden sist vi i Europa skjøt opp en rakett med signifikant ny teknologi, sier han i meldingen.

Rakettmotoren er utviklet med støtte fra ESA, den europeiske romfartsorganisasjonen.

Tu.no skriver at motoren inngår i programmet «Smile» («SMall Innovative Launcher for Europe») og sikter seg inn mot satelittmarkedet, men ifølge Kjell Bøen baserer Andøya Space Center foreløpig seg ikke på denne teknologien i sine satellittplaner.

Raketten er ni meter lang. Den største raketten som er skutt fra Andøya var 23 meter lang.

Ny rekord

NAMMO er for øvrig med i et prosjekt der denne typen teknologi skal brukes i en bil. Målet er å få bilen til å komme opp i en hastighet på 1.000 miles, altså drøyt 1.600 kilometer per time.

Denne raketten på hjul skal forsøke å komme opp i en hastighet på 1.000 miles. Foto: NAMMO