I fjor oppnådde eier av Elkjøp Vesterålen AS, Jan Erik Johnsen gjennom Johnsen & Co AS, en total omsetning på 94,20 millioner kroner. Det er 5,49 millioner kroner mer enn året før. Dersom selskapet holder minst samme omsetningsøkning, kan omsetningen passere 100 millioner i inneværende år.

Økende lønnsomhet

Selv om selskapet også hadde økte kostnader, økte overskuddet i bedriften fra 2,50 millioner kroner i 2016, til 3,59 millioner kroner i fjor. Overskuddet er cirka 3,8 prosent av omsetningen, som er noe lavere enn de syv prosentene mange næringsdrivende setter krav om. Det er nok noe av årsaken til at hele overskuddet i aksjeselskapet er beholdt som egenkapital og dermed overført til regnskapet for 2018.

Tre steder

Selskapet med utsalg på Stokmarknes, Sortland og Bø, driver med detaljhandel og er hundre prosent eid av Johnsen & Co AS, som er heleid av Jan Erik Johnsen. Butikkene på Stokmarknes og Sortland er franchisetakere under Elkjøp Norge, mens avdelingen i Bø driver verksted for skipselektronikk for fiskeflåten.

Millioner i lønn

Selskapet hadde for øvrig utgifter til lønn og lønnsrelaterte kostnader på 11,38 millioner kroner. Av det mottok daglig leder 714.429 kroner i lønn. Leieavtalene for lokalene på Stokmarknes, Sortland og Bø beløper seg til 2,96 millioner kroner, som er det samme som i 2016.

Notene til regnskapet viser at gevinst- og tapskontoen har økt fra null i 2016 til 404.000 i fjor. Det koster med andre ord å vokse. Egenkapitalen i selskapet har hatt en liten økning i forhold til 2016.

Bedre enn forventet

Daglig leder Jan Erik Johnsen i Elkjøp Vesterålen, sier i en kommentar til Vesterålen Online at utviklingen for bedriften har godt minst like bra hittil i år som i fjor.

– Selv om det har svinget mye, har driften gått mye bedre enn forventet så langt i år, og vi er over budsjett. Etter at vi fikk den nye butikken på Sortland, har det gått enda bedre.

Derfor går det bra

Han peker på flere ting som gjør at butikkene går bra, blant annet at selskapet har fått dyktige ledere på hver avdeling og at det jobbes veldig mye med kundebehandling.

– Mer spesifikt setter vi litt større krav til oss selv og de som jobber for oss. Vi har klare målsetninger om hva hver enkelt avdeling skal oppnå, og da må avdelingene følge opp. I det ligger mye fokus på kundebehandling, og når det er på plass ordner ting seg, sier daglig leder Jan Erik Johnsen i Elkjøp til Vesterålen Online.