Regionsjef Geir Marthinsen for UP i Nordland, Troms og Finnmark er den i utrykningspolitiet som uttaler seg om MC-føreren som havna på sykehus etter et sammenstøt med en politibil. Årsaken til dette, er at ettersom en person ble skadd, må saken rutinemessig meldes til Spesialenheten for politisaker.

Marthinsen har vært i kontakt med politimesteren for Nordland fredag, og politimesteren har så meldt videre til Spesialenheten. Hvorvidt de velger å åpne en etterforskning av saken, gjenstår å se.

Ga opp å stanse

Marthinsen forklarer hendelsesforløpet slik:

– Vi fikk melding om en fartsovertredelse på motorsykkel, relativt beskjeden, men høy nok til at vi ønska å gjøre noe med det. Derfor ville vi stoppe ham, og da satte han opp farten kraftig. Den økte så mye at vi fikk flere målinger, som var svært høye - tallene er allerede gjengitt i mediene. Til slutt syns vi at det gikk så fort at vi avbrøt hele sekvensen, sier Marthinsen.

Dette var i frykt for at vedkommende ville øke farten enda mer, noe som også økte faregraden. Det hele var derimot ikke over:

Så fikk operasjonssentralen (OPS) et tips fra en i publikum om hvor sykkelen var. Da hadde vi mista ham. Deretter kom sykkelen plutselig kjørende mot vårt kjøretøy, med våre folk. Da sykkelen var en god distanse unna, satte politiet på blålys, og plasserte bilen på skrå over veien, for å få ham til å stanse. Sykkelen fortsetter mot bilen. Vi vet ikke om han prøver å unngå bilen eller hva han gjør, men sykkelen velter, og han sklir inn i politibilen. Med det resultatet at han ble skadet, sier Marthinsen.

Ambulansen forsinket

Det var ganske åpenbart at det i hvert fall var snakk om beinbrudd. Vi hadde hele tida kontakt opp mot OPS, og lokalt politi ble også varsla. Det samme ble ambulansen. Det tok litt tid før ambulansen kom, vi fikk hjelp fra sivile som kom til, sier Marthinsen.

Noterte dere noe sted hvor lang tid det tok før ambulansen kom, og hvorfor den var forsinket?

– Det ble antyda at det tok så mye som 40 minutter før ambulansen kom, de var på et annet hasteoppdrag. Lokalt politi var veldig raskt på stedet.

– Hva skjer nå?

– Det blir skrevet rapport på hendelsen. Vi har fartsmåling på ham, og høye hastigheter. Vi har også rustesta. Det får vi svar på etter ca. 14 dager. Så havner saka på bordet til en politijurist. Da er det flere ting som vil tas i betraktning - både fart, at han stakk av fra politiet, kjørte uten førerkort, osv. Hvor saka ender, kan vi ikke spå nå – det vil trolig bli en siktelse, men det er for tidlig å si hva den ender på.

– Hadde mulighet til å stoppe

Marthinsen syns det er vanskelig å svare på hvorvidt den skadde mannen bevisst ønsket å kjøre inn i politibilen.

– Hvordan definerer du «med vilje»? Når du kommer kjørende, og det står en politibil på skrå som har prøvd å stoppe deg flere ganger… han hadde alle muligheter til å stoppe. Den muligheten har han ikke benytta, sier han.

Marthinsen ønsker ikke å vurdere hvorvidt politiet oppførte seg kritikkverdig i forbindelse med hendelsen.

– Det er ikke opp til meg å vurdere. De har forholdt seg i henhold til instruksene vi har. De hadde tett kontakt med OPS, vurderte fartsnivået kontinuerlig, og så videre. Det var nesten ikke trafikk på veien. Det er en selvstendig vurdering, i samarbeid med OPS, om man skal avbryte. Her var det patruljen selv som valgte å avbryte jakten på mannen. De mista sykkelen, og mistenkte at han kanskje kunne ha gjemt seg et sted, men visste ikke hvor, sier han.

Fanget på film?

Både sykkelen og føreren er kjent for politiet fra tidligere. På VOLs klipp fra «Nattevaktene», der vi fulgte politiet, ser man en fører av sykkel med samme kjennemerket som stikker fra politiet da de forsøker å stoppe ham i en kontroll. Marthinsen kan ikke umiddelbart svare på om det stemmer at det er samme person.

– Jeg kan ikke helt bekrefte om det er samme sykkel, og samme person. Vi har hatt episoder med sykkelen tidligere. Politiet har også sagt den aktuelle føreren er en kjenning av politiet, sier han.

Det er uansett ikke sikkert føreren er eier av sykkelen - selv om man kan eie motorsykkel uten å ha førerkort.

– Alle kan kjøpe motorsykkel eller bil uten førerkort. Men når du setter deg bak rattet, må du ha førerkort. I teorien kan du eie kjøretøy uten førerkort. Men, i noen tilfeller vet vi også at i enkelte miljøer er det sykler og biler som brukes av flere. Noen ganger med og uten registreringsnummer, og så videre, sier han.

Det kan være vanskelig for politiet å identifisere en MC-fører som kommer i full fart.

– Det er alltid vanskelig, de fleste kommer med hjelm. Noen ganger har de ganske like klær, og hjelm. Men det ligger selvsagt en tanke i bakhodet om at det må sjekkes ut om dette er samme person som dere har filmet, og i andre tilfeller, sier han.

Får tilbud om hjelp

Det var en uvant situasjon for politifolkene på stedet.

– Det er selvfølgelig en situasjon alle håper man skal slippe å komme utfor. Bare det å komme til en ulykke der noen er skada, er ikke noe særlig. Det er ikke hyggelig å være en del av det. Det blir du her, selv om du bare gjør jobben din. Å havne i en ulykke som kunne ha gått mye verre. Det er ikke hyggelig, og det blir du nok aldri vant til. For de som er involvert, er det noe som du tar med seg resten av livet, sier han.

De involverte politifolkene vil få tilbud om hjelp, dersom de ønsker det.

Marthinsen er opptatt av at MC-førere ikke må stigmatiseres etter hendelsen.

– Det er sånn at de fleste veifarende opptrer med respektfull adferd, også MC. Både på MC og bil finner du noen som tar sjanser, og vil teste nivået på både sykkel og bil. Noen har kanskje en forståelse av risiko som ikke er god. Vi finner dessverre negative eksempler de fleste steder. Det må ikke bli sånn at fordi man har én eller to som oppfører seg risikovillig med motorsykkel, blir miljøet svartmalt. De fleste koser seg på sykkelen. Så er det noen som har en adferd som gjør at flere enn nødvendig blir stempla som råkjørere, sier han.