AMK Eiendom og Rolf Lossius i Alpha Konsulent, som bistår selskapet, håpa nok at konfliktene rundt Kringelen masseuttak ville roe seg etter at kommunen gjorde et endelig vedtak om saka i mai i år. Der konkluderte de med at de hevet dispensasjonen fra arealplanen for tiltaket - men begrunnelsen var at de mener uttaket ikke trenger reguleringsplan. Dermed vil de heller ikke foreta seg noe med tanke på driften.

– Omkamp

Dengang ei. Nå har Fylkesmannen henvendt seg til masseuttaket med krav om dokumentasjon for at uttaket driver i henhold til forurensingslovverket. Dette lovverket kan også kreve reguleringsplan, eller at området i andre plandokumenter er definert som næringsområde.

Derfor mener Lossius dette egentlig er et fordekt forsøk på omkamp om reguleringsplan. Fylkesmannen framholdt nemlig i alle klagerunder at de mener tiltaket driver ulovlig og at drifta krever reguleringsplan.

– Det er akkurat det vi tenker. Vi mistenker at det handler om den saken, når de kun går mot oss. Men det vil de nok ikke innrømme, sier Lossius.

Ifølge ham har de vært i kontakt med flere masseuttak for å se om de har fått lignende henvendelser.

– Det har ikke vært bedt om et sånt krav fra da nåværende eier tok over i 2011. Vi har snakka med andre uttak, som ikke kan huske å noensinne ha fått et slikt krav. Vi tenker prinsipielt, når ingen av de andre bruddene har fått tilsvarende krav, syns vi det er urimelig forskjellsbehandling, sier han.

– Bedt om å følge opp

Fylkesmannen i Trøndelag, som er settefylkesmann for saker som gjelder Kringelen, ettersom Fylkesmannen i Nordland er inhabil, sier derimot at det er snakk om en vanlig forurensingssak.

I brevet sendt fra Fylkesmannen i Nordland der Trøndelag-fylkesmannen ble bedt om å ta over de Kringelen-relaterte sakene, kommer det fram at de har blitt bedt om å følge opp masseuttaket med tanke på mulig forurensing.

«En nabo til masseuttaket har også henvendt seg hit per telefon og bedt om at vi følger opp virksomheten etter forurensingsregelverket,» står det i brevet. De ber videre om at settefylkesmannen også følger opp virksomheten med tanke på det regelverket.

Avdelingsleder for fylkesmannens miljøavdeling, Marit Lorvik, kan ikke svare på hvorfor de andre uttakene ikke har blitt fulgt opp etter samme regelverk.

– Vi er settefylkesmann for Kringelen. De andre uttakene må du spørre egen Fylkesmann om, sier hun.

Lorvik påpeker at de etter forurensingsloven har krav på å også få opplysninger om tiltak som allerede er i drift.

Anker til direktoratet

Det konkrete kravet fra Fylkesmannen, er dokumentasjon på at pukkverket drives i henhold til forurensingsforskriften. Det innebærer blant annet at Fylkesmannen må få innsyn i sentrale driftsdokumenter.

Lossius i Alpha Konsulent, mener det er merkelig at de er alene om å ha fått et slikt krav, og sier at det kun er prinsipielt for dem, ettersom de driver lovlig. Senest for noen år siden fikk de fornya tillatelse av Direktoratet for naturforvaltning.

– Det står vel i paragraf 49 i loven at den som «har, gjør, eller setter i verk noe som kan forurense…» Det åpner jo for at også uttak i drift kan få opplysningskrav som gjelder forurensingsloven?

– Jo, men da må det gjelde alle. Vi ønsker den avklaringa fra direktoratet. Dette er mer prinsipielt. Vi har ingen problemer med å levere skjemaet, men vi mener det er galt at vi får dette kravet, sier han.

AMK Eiendom og Alpha Konsulent har derfor klaget til Miljødirektoratet, som skal endelig avgjøre saken.

– Den endelige beslutninga i direktoratet tar vi til etterretning, når den kommer.