Det opplyser Elisabeth Eikeland ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH).
VOL meldte i går at 10 fly og 500 personer skal være stasjonert på Andøya under den store Nato-øvelsen senere i høst.
– Alle flyene som skal være på Andøya er MPA-fly, sier Eikeland.
Det vil si maritime overvåkingsfly med spesialkapasitet til antiubåt-krigføring og maritim rekognosering. På Andøya er det i tillegg stasjonert fem Orion-maskiner med tilsvarende kapasitet, men bare ett av disse skal i utgangspunktet være med på øvelsen.
– De øvrige norske flyene skal løse nasjonale oppdrag, sier Eikeland som understreker at ingenting er hugget i stein. Disse tallene gjelder i dag, men kan bli endret senere.
Problemer
Det er kjent at Orion-skvadron på Andøya har utfordringer. I juni skrev nettstedet Aldrimer at det var oppdaget sprekkdannelser på skrogene til noen av flyene. I tillegg er det kjent at 333 skvadron mangler personell. Skrogproblemene kvitterer Forsvaret nå ut. Da saken sprakk tidligere i år sa Forsvaret at flyene ville bli operativ i «nær fremtid». Elisabeth Eikeland ved FOH sier til VOL at skrogproblemene nå er tilbakelagt. Flyene er operative igjen.
I går skrev Bladet Vesterålen at 20 personer har sagt opp sine jobber i år. Det er også kjent at en del personell fra Andøya skal til USA på lengre P8-utdanning, men om dette medfører at Orion-flyene dermed har svekket operativ styrke og dermed ikke kan stille med flere fly under storøvelsen, sier Luftforsvaret ikke noe om.
– Når det gjelder spørsmålet ditt om operativ kapasitet og «Trident Juncture», så kommenterer vi på generelt grunnlag ikke spørsmål om operativ kapasitet, skriver oberst Torgeir Berg i Luftforsvarsstaben (LST) i en epost til Vol.
Han kommenterer personellsituasjonen indirekte og skriver:
– Luftforsvarsstaben (LST) overvåker (i eposten brukes ordet monitorerer. Red) kontinuerlig situasjonen og opplever en enorm stå-på-vilje blant de ansatte for å holde flyene operative til bruk i daglige operasjoner, på tross av vakanser i organisasjonen og overgang til nytt system, skriver Berg.
En krevende personellsituasjon og sprekkdannelser ble etterfulgt av nyheten om at amerikanske P8-fly skulle øve på Andøya. Fra flere hold ble det stilt spørsmål om de amerikanske flyene i realiteten overtok oppdrag fra 333 skvadron, men dette avviste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.
To fly
Kilder som kjenner øvelsesmønsteret til den norske Orion-flåten fra 1970- og 1980-årene, sier at de maritime overvåkingsflyene typisk ville ha operert med to fly gjennom døgnet under slike øvelser under «Kald krig»-perioden.
Kildene sier imidlertid at dette varierte veldig mye fra øvelse til øvelse, og at flåtestyrken på havet ville ofte være en faktor som avgjorde hvor mye Orion-flyene måtte være på vingene.
– Under større nasjonale øvelser der vi samhandlet med britiske Nimrod-fly var det ofte slik at vi hadde en maskin i luften hele døgnet slik at en maskin ble avløst av en annen flymaskin, opplyser kildene.
På den tiden kildene snakker om, var det syv P3-maskiner på Andøya.