Det opplyser Elisabeth Eikeland ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH).

VOL meldte i går at 10 fly og 500 personer skal være stasjonert på Andøya under den store Nato-øvelsen senere i høst.

– Alle flyene som skal være på Andøya er MPA-fly, sier Eikeland.

Det vil si maritime overvåkingsfly med spesialkapasitet til antiubåt-krigføring og maritim rekognosering. På Andøya er det i tillegg stasjonert fem Orion-maskiner med tilsvarende kapasitet, men bare ett av disse skal i utgangspunktet være med på øvelsen.

De øvrige norske flyene skal løse nasjonale oppdrag, sier Eikeland som understreker at ingenting er hugget i stein. Disse tallene gjelder i dag, men kan bli endret senere.

Problemer

Det er kjent at Orion-skvadron på Andøya har utfordringer. I juni skrev nettstedet Aldrimer at det var oppdaget sprekkdannelser på skrogene til noen av flyene. I tillegg er det kjent at 333 skvadron mangler personell. Skrogproblemene kvitterer Forsvaret nå ut. Da saken sprakk tidligere i år sa Forsvaret at flyene ville bli operativ i «nær fremtid». Elisabeth Eikeland ved FOH sier til VOL at skrogproblemene nå er tilbakelagt. Flyene er operative igjen.

I går skrev Bladet Vesterålen at 20 personer har sagt opp sine jobber i år. Det er også kjent at en del personell fra Andøya skal til USA på lengre P8-utdanning, men om dette medfører at Orion-flyene dermed har svekket operativ styrke og dermed ikke kan stille med flere fly under storøvelsen, sier Luftforsvaret ikke noe om.

Når det gjelder spørsmålet ditt om operativ kapasitet og «Trident Juncture», så kommenterer vi på generelt grunnlag ikke spørsmål om operativ kapasitet, skriver oberst Torgeir Berg i Luftforsvarsstaben (LST) i en epost til Vol.

Han kommenterer personellsituasjonen indirekte og skriver:

– Luftforsvarsstaben (LST) overvåker (i eposten brukes ordet monitorerer. Red) kontinuerlig situasjonen og opplever en enorm stå-på-vilje blant de ansatte for å holde flyene operative til bruk i daglige operasjoner, på tross av vakanser i organisasjonen og overgang til nytt system, skriver Berg.

En krevende personellsituasjon og sprekkdannelser ble etterfulgt av nyheten om at amerikanske P8-fly skulle øve på Andøya. Fra flere hold ble det stilt spørsmål om de amerikanske flyene i realiteten overtok oppdrag fra 333 skvadron, men dette avviste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

To fly

Kilder som kjenner øvelsesmønsteret til den norske Orion-flåten fra 1970- og 1980-årene, sier at de maritime overvåkingsflyene typisk ville ha operert med to fly gjennom døgnet under slike øvelser under «Kald krig»-perioden.

Kildene sier imidlertid at dette varierte veldig mye fra øvelse til øvelse, og at flåtestyrken på havet ville ofte være en faktor som avgjorde hvor mye Orion-flyene måtte være på vingene.

– Under større nasjonale øvelser der vi samhandlet med britiske Nimrod-fly var det ofte slik at vi hadde en maskin i luften hele døgnet slik at en maskin ble avløst av en annen flymaskin, opplyser kildene.

På den tiden kildene snakker om, var det syv P3-maskiner på Andøya.