Bilsalgstallene for juli, viser en betydelig nedgang fra juli i fjor. På landsbasis er det en nedgang på rundt 16 prosent - i Vesterålen er nedgangen på over 41 prosent, sammenligna med juli i fjor.

Leder for Opplysningsrådet for veitrafikken, Øyvind Thorsen, tror det er flere grunner til stor nedgang i salget i juli.

– Det er mange årsaker. Bildet er veldig sammensatt. Ser vi på juli spesielt, er det en måned med tradisjonelt relativt lavt bilsalg. Men i år er det spesielt lavt, fordi juni var veldig høyt – det skyldes endring i avgiftssystemet for ladbare hybrider fra 1. juli. Mange av hybridene som ville få en betydelig avgiftsøkning i juli, ble registrert i juni. Så i juni hadde vi dobbelt så høyt salg av hybridbilder, og i juli gikk det da ned. Det er naturlig, sier Thorsen.

Null Toyota

I Vesterålen gikk salget også noe ned i juni, men kun svakt. I juli er det totalt solgt eller nyregistrert 36 biler. Flest av dem, 13 totalt, er Volkswagen-modeller. På andreplass troner Nissan, med ni solgte biler. Hos disse merkene er det elbilmodellene som virkelig står for salget - den såkalte «elgolfen» og nye Nissan Leaf, som ble lansert tidligere i år.

Vanligvis pleier Toyota å kive med Volkswagen om å være mest solgt, men i juli ble det nyregistrert null Toyotaer i biltilsynsdistriktet Sortland.

Ifølge salgssjef Tor Skagen ved Toyota Nordvik har det en enkel forklaring:

– Det har med levering å gjøre, i forbindelse med ferien. Folk har vært ute i ferie, såbilene er ikke levert ut. Det har blitt registrert fire biler bare i dag, sier han.

Skagen har tidligere uttalt at de nå nesten utelukkende selger hybridbilder. De har også merka at endring av avgiftene påvirker bilkjøperne.

– Vi har nok merka det. Det skaper litt usikkerhet hos folk, hva de skal velge. Men hva folk kjøper har også litt har litt med hvert enkelt bilmerke å gjøre. I år har vi ikke nyheter, neste år har alle, i år kom den nye Nissan Leaf og ga dem godt salg, sier han.

Nedgang fra rekordåret

Både nasjonalt og i Vesterålen er det også nedgang i bilsalget om du ser på hele året til og med juli, sammenligna med samme periode i fjor (årets sju første måneder). Ifølge Thorsen er denne ikke dramatisk på landsbasis.

– Nedgangen i år er relativt liten. Fjoråret var et toppår, med det tredje høyeste salget noensinne. Det er et veldig bra år. Også året i år ser ut til å bli godt, med et visst forbehold om høsten, sier han.

Skagen sier de ligger litt lavere i fjor, og trolig vil lande litt lavere enn i fjor ved utgangen av året. Det lever han godt med.

– Ser jeg på ordreomgangen, tipper jeg det er en liten nedgang. I fjor, da vi åpna ny butikk, fikk vi en boom. Neste år får vi en ny boom, på grunn av nye modeller, sier han.

Elbilsalget fortsatt høyt

Selv om bilsalget synker i år, er det én kategori som fortsatt vokser inn i himmelen: nemlig elbiler. Hittil i år har salget økt med 65 prosent på landsbasis.

– Det er betydelig. Norge er et annerledesland når det gjelder bil. Politisk er det lagt opp til at vi i så stor grad som mulig skal velge nullutslippsbiler. Det blir stadig dyrere og vanskeligere å velge noe annet. Det er for så vidt greit, under forutsetning at vi har tilstrekkelig med nullutslippsbiler å velge mellom. Men det har vi ikke. Norske bilkjøpere velger i veldig stor grad elektrisk bil, til tross for få biler å velge mellom, sier Thorsen.

Leverandørene sliter med å fylle etterspørselen etter elbiler i Norge. Dermed kunne veksten vært ennå høyere.

– Vi hadde nok sett flere nye elbiler i særdeleshet, om leveringssituasjonen hadde vært bedre enn den er. Det er egentlig forunderlig med så høyt elbilsalg, når vi vet at mange leverandører sliter med å levere, og at vi vet at det internasjonalt er vanskelig å få tak i nok råstoff til batteriene, sier han.

Selv om elbilsalget øker også i Vesterålen - noe VOL har omtalt tidligere, noe høyt salg av Volkswagen og Nissan viser - skiller regionen Lofoten og Vesterålen seg ut fra resten av landet, ifølge Thorsen:

– I Lofoten og Vesterålen er det også sånn at i motsetning til resten av landet totalt, er det mye salg av dieselbiler fortsatt. Det er heller ikke så merkelig, med tanke på at folk kjøper biler ut fra eget behov, hvordan kjøremønsteret er, og med tanke på hvilke lademuligheter som finnes i området, sier han.