Hendelsen skjedde fredag. Mathiassen og kollegaen var på jobbreise da de møtte på dårlig vær og lavt skydekke. Samtidig sviktet instrumentene.

– Vi hadde en normal flytur fra Stokmarknes til Stonglandseidet. Det var her vi møtte skyene, og måtte ta en beslutning om vi skulle gå over eller under dem. Da var det en halv time til vi skulle være framme i Tromsø, så vi bestemte oss for å gå under skyene, forteller Mathiassen til Folkebladet (krever abonnement).

Etter hvert ble været dårligere og skydekket lavere, men da de to om bord i flyet snudde, oppdaget de at skydekket bak dem var enda dårligere.

De to i småflyet bestemte seg derfor å stige høyere. Da oppdaget de instrumentproblemer.

– Det som skjedde når vi skulle klatre opp gjennom skyene, var at indikatoren begynte å vise feil nummer. Etter to-tre minutter var det total blackout, og flyet fikk instrumentsvikt. Når man er inne i en sky og får instrumentsvikt medfører det store problemer. Vi hadde verken kontroll over retning eller kunstig horisont, som vil si at vi ikke hadde peiling på om flyet lå på siden eller om vi var opp-ned, sier Mathiassen, til Folkebladet.

Dermed gikk situasjonen fra ille til verre. De mistet kontroll over flyet flere ganger, fløy opp-ned eter ganger og var i fritt fall mot Senja-fjellene. Flyet falt fra 7.000 til 3.000 fot på 20 sekunder. Flyet gikk i spinn.

– Det var som å være inni en sentrifuge. Vi var i ytterste livsfare i rundt 20 minutter, beretter Audun Mathiassen til Folkebladet.

– Jeg har ikke ordforråd til å beskrive hva jeg tenkte. Som pilot vet du at hvis du havner i en sky uten instrumenter er det stort sett dødelig utfall. Det å overleve i 20 minutter i slike tilstander er helt unikt og som å vinne i lotto flere ganger. Vi har hatt mye flaks. Når det kommer til det mentale hadde jeg verdens beste passasjer. Han forholdt seg rolig, og det hjalp meg mye. Jeg kjempet jo for livene våre, rett og slett. Vi visste jo at Senja-fjellene var rett under oss, og når du vet du ikke har kontroll så vet du jo at sjansen for at det går veldig galt er stor. Jeg kjente spesielt på det den siste gangen vi mistet kontrollen. Da tenkte jeg at min dag var kommet, sier Mathiassen til Folkebladet.

Etter hvert fikk han kontroll over flyet i Svanelvdalen. Da var de under skylaget. Han bestemte seg for å nødlande flyet og vurderte en stund veien, men syntes det var for mye trafikk. Han fløy noen runder, og fant til slutt en åpning på en rett strekning i Kaperdalen. De to om bord klarte seg godt under landingen, og etter at de klatret ut av flyet fikk han varslet politiet og flytårnet på Bardufoss, som han hadde mistet kontakt med underveis.

Folkebladet skriver at piloten har masse erfaring, og at han flyr mye i jobben som navigatør og redningsmann. Han sier at han følte seg trygg etter at han kom under skydekket.

– Da kunne jeg lande på både vei, jordet og ferskvannet.