Søberg skulle ta ferga i femtida fredag, men ønsket ikke å kjøre til kjellerdekket - dette på grunn av en dårlig opplevelse med dirigering og påfølgende kaos med skader på biler tidligere. Personen som dirigerte bilene på ferga, kommanderte henne ned, men hun sa ifølge egen forklaring at hun ønsket å stå på hoveddekket. Søberg skal da ha blitt bedt om å vente. Derfor sto hun med clutchen inne i oppoverbakke på vei inn på ferga, da - etter hennes utsagn - mannen som dirigerte bilene gikk rett inn i bilen hennes.

– Han som dirigerer dunker i min bil, og eksploderer så og sier at jeg hadde kjørt på ham. Så går knyttneven i panseret. Jeg ble ganske fortvila, og forsto ikke helt hva som hadde skjedd. Han snakka videre i walkie talkien, med kapteinen, viste det seg. Kapteinen gir meg klarsignal til å kjøre fram, og da kommer knyttneve i panseret igjen. Vedkommende sier jeg vil få en reaksjon fordi jeg kjørte på ham med vilje. Jeg kunne ikke slippe clutchen, da ville jeg rulla bakover. Andre gangen han slo i bilen, hadde jeg håndbrekket på, sier Søberg.

– Truende

Hun og den ansatte hadde forskjellige versjoner av hva som hadde skjedd, og hun ble tatt med til kapteinen. Der ble hun bedt om å bli resten av turen, ifølge egen forklaring.

– Da er han som slo der. Jeg sa til kapteinen hva som hadde skjedd, og brukte vel ordene «en av dine ansatte» eller noe slikt, og da eksploderte han og sa at det var HAN, og at jeg burde vite hvem han er og hvilken stilling han har. Kapteinen roer ham ned, og virker nervøs. Han sier det skal skrives en rapport. Jeg ber om navn og kontaktinfo på han som slo. Jeg får ikke det. De mener jeg skal skrive under på en forklaring jeg ikke er enig i. Kapteinen ber meg vise ham bulkene i panseret. De har da sprettet opp igjen, sier Søberg.

Hun reagerte kraftig på det som skjedde.

– Jeg sier da til kapteinen at jeg ikke aksepterer vold, og forventer at den ansatte må gå gjennom et sinnemestringskurs. Forklaringa hans er håndskrevet, ganske usammenhengende, dårlig språk, halve setninger. Dokumentet jeg får består av mannen som slo sin forklaring, kapteinens tolkning, og lite av min forklaring. Jeg skriver under med at jeg ikke er helt enig. Jeg får forklaringa i hånda, går ned til bilen, og da er utkjøring begynt. Jeg kjører på land, så ringer jeg politiet fra fergekaia på Bognes. Jeg fikk beskjed om at det ikke var politi på Innhavet. Jeg måtte dra til Sortland mandag for å anmelde, og det har jeg gjort, sier Søberg.

Hun mener hun ikke ble tatt på alvor, og oppfatta situasjonen som truende.

– Ja, det var truende. Jeg satt og skalv i bilen, og måtte ha to pauser mellom Bognes og Innhavet, sier Søberg.

– Voldsomt ubehagelig

– Det er personen jeg har anmeldt, ikke selskapet. Men selskapet har en elendig håndtering av den slags saker. Vedkommende burde fjernes fra dekk og salong, slik at du ikke møter på ham på ferga, sier Søberg.

Hun hevder at da hun skulle ta ferga tilbake på lørdag og satt i bilen i ferd med å kjøre av, kom kapteinen og et vitne med en ny forklaring, som de ville at hun skulle skrive under på. Samtidig krevde de at hun skulle destruere den første, som hun hadde fått dagen før. Det nektet hun å gjøre

– Han kunne ha kommet ned mens jeg satt i salongen, ikke når folk står for å kjøre ut. Jeg hadde brukt mer enn fem minutter på å lese papiret, og at jeg skal skrive under en forklaring jeg ikke har fått være med på, uten å egentlig ha tid til å lese den… det er mer enn frekt, sier hun. Til helga skal hun ta ferga igjen.

– Jeg planlegger å reise tilbake på fredag, for jeg fikk ikke gjort alt jeg skulle. Jeg vet ikke hvilken ferge jeg kommer med, og jeg vet ikke om jeg treffer ham. Det var voldsomt ubehagelig å treffe ham igjen på lørdag, og ble bare mer ukomfortabelt med kapteinen, sier hun.

Samme mann dirigerte biler lørdag, og denne gangen protesterte hun ikke da hun ble bedt om å kjøre ned.

– Behandles internt

Hun har også etter eget utsagn bedt om dokumentasjon på at de ansatte på ferga har lov til å kreve at folk skal parkere under dekk, hjemmel for at hun kan avkreves å signere forklaringa der og da i stedet for å levere inn i etterkant, og for at kapteinen har rett til å holde igjen passasjerer i cockpit. Disse har hun ikke fått.

Torghatten Nord ASA ønsker ikke å kommentere saka utover dette:

– Det er her snakk om to motstridende forklaringer. Dette er ikke noe vi vil kommentere utad når det er en politianmeldelse. Vi forholder oss til anmeldelsen, så får politiet vurdere saken. Så vil vi selvsagt behandle klagen hun har levert til selskapet internt hos oss, sier driftssjef Reidar Waage i Vestfjordfergene til VOL.

Han bekrefter dog at dersom det viser seg at en ansatt har for eksempel slått hardt i en kundes bil, er det ikke noe selskapet aksepterer, uavhengig av foranledning.