Nestleder i Norges Offisersforbund, Odd-Einar Eilertsen, ser helt tydelig i tirsdagens utgave av Andøyposten at luftvingsjefen tar situasjonen for MPA-leveransene(overvåkingstjenester) fra Andøya flystasjon på alvor, og at hun prøver med klare ord å fortelle hva Luftvingen sliter med i forhold til kompetansetap.

Mangler handling

– Min følelse er at hun ikke får den fulle forståelse og hjelp av Luftforsvarsstaben (LST) til å gjøre noe med det. Vi har også hatt møter med Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen i forhold til utfordringer på Andøya flystasjon. Forsvarssjefen (FSJ) var klar på at han hadde gitt alle fullmakter til Luftforsvaret for å iverksette tiltak for å beholde personell slik at leveranser skal gå etter bestilling. Vi har ikke sett det i handling, mener Eilertsen.

Har kastet bensin på bålet

– De har kommet med noen økonomiske tiltak som treffer enkeltindivider. I stedet for å roe situasjonen, er det mer som å kaste bensin på bålet. Med så lav bemanning nytter det ikke å få tilført kompetanse dersom erfaringsbasen er så lav at du ikke kan få nytte det fullt ut. Dersom man skal få ro i rekkene og holde på kompetansen, må man treffe med økonomiske midler som når alle. Jeg leser mellom linjene i forhold til det Luftvingsjefen har gått ut med, at de ikke har nok tiltak som treffer personalet for å hindre kompetansetap. Det går en nedre grense for bemanningen hun må ha for at stasjonen skal få gjennomført sine leveranser, sier Eilertsen. Han peker på at NOFs hovedtillitsvalgt i Luftforsvaret, Tor Egil Vangstad, har vært nøye med å synliggjøre disse utfordringer overfor LST.

– Han har spilt inn flere momenter og forslag til tiltak som de har lovet å se på. Men nå krever vi at det må vises i handling. 133 luftving skal levere tilgjengelige fly til oppdrag for FOH (Forsvarets operative hovedkvarter) fram til de nye P8 er på plass etter 2023. Når de er på plass, skal det gjennomføres opptrening og sertifisering av personell. Det betyr at både P3 og P8 skal driftes samtidig over en periode. Jeg tror ikke at LST har tatt høyde for det. Det er det samme personellet som skal brukes på begge flytyper, påpeker han. Han viser til at de har styrket litt, men glemmer at deler av personellet skal være på overføringskurs for å komme over på ny maskin. Han trekker fram blant annet teknikere og de som understøtter drifta på Luftvingen i Andøy for å ha en stå på-mentalitet som er helt fantastisk. Dette gjelder også personellgrupper om bord i flymaskinen.

– Det skuffer mitt hjerte

– Det skuffer mitt hjerte at ikke FSJ og LST har tatt dette innover seg. Da vil jeg trekke en liten parallell med det som skjedde med Kystvakta for noen år siden. De hadde ikke mer økonomi til å seile, men over natta bevilget politikerne penger for seiling ut året. Jeg håper ikke historien gjentar seg og at det blir et systemkollaps ved at flyene blir stående på bakken og ikke får løst sine MPA-oppgaver, sier han. Han retter en stor takk til dem som står på døgnet rundt for å få tjenesten til å gå.

– FSJ forstår ikke problemet fordi leveransene går like bra som før. Ingen ser det bakenforliggende, påpeker han. Eilertsen mener at et generelt tillegg til alt personell vil roe situasjonen på en slik måte at det blir rett fokus på primærjobben og mindre på det rundtforliggende.

– Et slikt tillegg er ikke noe nytt. De som operer 330 skvadronen hadde det i sin tid. Jeg har hørt forsvarsledelsen argumentere med at det er mange avdelinger som driver omstilling, og at det ikke kan drives forskjellsbehandling. Det blir feil å sette ting opp mot hverandre. Man må se ting i forhold til de tjenester og leveranser som er, mener Eilertsen.

NOF-nestleder Odd-Einar Eilertsen krever handling fra forsvarsledelsen etter Luftvingsjef Ingrid Bjørnstad Jensruds synliggjøring av hvordan 133 luftving leverer mindre MPA-tjenester, til tross for at de har større arbeidsstokk. arkivfoto: alf ragnar olsen