Det sier ordfører Eivind Holst (Høyre) i Vågan kommune i Lofoten til VOL etter å ha satt seg inn i Møreforskings tall som ble presentert på Sortland torsdag.

Etter møtet mener han at den foreløpige rapporten om samfunnsnytten av en forlengelse av flyplassen på Skagen er som forventet.

Usikker på tallene som er lagt fram

– Jeg har noen spørsmål om forutsetningen for tallene som ble presentert. Beregningene fra Møreforskning viser at det er samfunnsmessig lønnsomt å forlenge rullebanen på Skagen til 1199 meter, mens en rullebane på 1.700 meter eller 2.400 meter ikke er lønnsomt. Jeg mener at trafikktallene som forutsetter tunnel og overføring av passasjerer fra en nedlagt Svolvær lufthavn, er et lavt anslag. Dette ble blant annet begrunnet med at det vil bli bompenger for tunnel under Hadselfjorden, og dermed kostbart, men det vil jo ogsåkomme bompenger på nyveien til Evenes, sier han, og stusser over grunnlaget som er lagt fram fra Møreforskning.

– Jeg mener at det er et for lavt estimat at bare 21.400 passasjerer skulle komme fra Vågan. Det er vanskelig å si, men vi vet at det i dag er 50.000 reisende bare fra Svolvær til Bodø hvert år. Passasjerenes reelle valg er enten Leknes eller Stokmarknes i følge analysen. Derfor nærliggende å tro at tallet skulle ha ligget på 50.000 passasjerer fra Vågan per år.

Han ser ikke bort fra at Møreforskning forutsetter at flere vil fly fra Leknes til Bodø i stedet, og at en del muligens vil velge bort Hadselfjorden. Dersom man forutsetter at Stokmarknes var valget for Lofoten og Vesterålen, vil Skagen som storflyplass får et større passasjergrunnlag enn det som forskere har lagt fram. Blant annet vil turiststrømmen med fly komme til og fra Stokmarknes.

Skagen ikke førstevalg

– Stokmarknes er likevel ikke vårt førstevalg, fordi vi har et mål om å få en storflyplass i Lofoten. Kriteriet vi setter er at det må være mindre enn én times reise til flyplassen samt at rullebanen blir lengre enn 2.000 meter. Da vil man kunne ta ned de flyene som ellers brukes i Norge og Europa, sier ordfører Eivind Holst i Vågan kommune i Lofoten.

Han er klar over at en storflyplass på Leknes betyr at det må bygges en helt ny flyplass, dersom det skulle bli valget for Lofoten. Årsaken er at flyplassens beliggenhent slik den er i dag, ligger for nært Leknes sentrum. Det må derfor bygges en ny flyplass med lengre avstand til tettbebyggelsen i Leknes. Og når Lekens setter de samme kravene til avstand som Svolvær, én times maksimum reise til flyplassen, er det opplagt at Stokmarknes Lufthavn Skagen ikke kan bli flyplass for de som bor i Vest-Lofoten.

Én times reisetid

Årsaken til at man setter én times reise til flyplassen, er ikke bare et krav fra lokalbefolkningen. Det er også et nedfelt krav til reiselivsprodukter innen kurs og konferanse, at det ikke skal være lengre reise enn én time flyplassen.

– Hvordan skal det bli mulig å samle både Lofoten og Vesterålen med slike krav og forventninger, der Lofoten vil gå en vei og Vesterålen vil gå en annen veil?

– Når vi kommer så langt at utredningene er ferdige, må storregionen vurdere resultatene. Dersom har tiltro til utredninger og godt analysearbeid, må man i tillegg også ha en god pasjon med pedagogikk. Samtidig er det slik at Lofoten har det ganske greit som det er i dag. Det betyr at framtidens samferdsel må bli bedre før folk vil akspetere endringer. Med nullpunkt-alternativet, som betyr at vi beholder flyplassene slik det er i dag, kan 12-14-seters elfly sende av gårde like mange pasasjerer, med 20 minutters frekvens, sier han til VOL.

Eivind Holst mener at samferdselsmyndighetene er på rett spor med den informasjon som legges fram etter hvert som utredningene blir ferdige.