Saken om tillatelse til å etablere avkjørsel til en tomt på Jennestad, er nesten til å få vondt i hodet av: Selve kjøpet av tomta ble avklart i 2009, deretter ble en konsesjonssøknad avgjort i 2013, og underveis har det hele tida vært strid om veiløsning til tomta.

Anne Robertsen som eier tomta, har aldri gitt opp å søke om vei.

– De fleste ville nok ikke orka. Sånn blir det jo ofte. Men det har gått en liten faen i meg, jeg ville ikke gi meg, sier hun.

Uenige om trasé

Tomta er i dag veiløs. Anne Robertsen har hele tida ønsket å bygge vei i en rett strekning langs den ene sida av tomta. Hun har blant annet argumentert med at det har vært vei der tidligere, at også nabotomta kan bruke denne veien, samt at det vil skåne matjord. Det ligger i dag en grøft der hun ønsker avkjørsel, men det har vært en vei der tidligere.

Kommunen har i stedet ønsket at hun skal bruke en eksisterende avkjørsel som ligger et par tomter bortenfor. Der går det en vei opp til noen hus fra fylkesveien. Da unngår man flere avkjørsler fra fylkesveien, men veien inn til der Robertsen skal legge huset sitt må dermed krysse både en tomt eid av kommunen (satt av til boliger i arealplanen) og mesteparten av eiendommen hun har kjøpt, der matjorda leies ut og holdes i drift.

Den noe spesielle saken ble behandla i formannskapsmøtet på Sortland 31. mai - etter mange års saksgang. De konkluderte med at veien må bygges tvers over jordet, og dermed dele det i to. Robertsen klaget på vedtaket, og det var klagen som ble behandla tirsdag. Da snudde partiet Rødt i sin stemmegiving fra sist, og støttet Høyre og Frp i at Robertsens klage skulle innvilges. Dermed ble det flertall.

Det hadde ikke Robertsen forventet skulle skje:

– Nei, jeg hadde ikke trodd det. Det er fortsatt en lang vei fram, men jeg er kjempefornøyd med at de snur. I teorien har jeg nå en avkjøring fra tomta, sier hun. Og kanskje kan hun markere 10-årsjubileum for tomtekjøpet med huset og veien på plass. Hun er glad for at Rødts Christoffer Ellingsen snudde i saken.

– Han hadde satt seg godt inn i saken, og jeg tror befaringa hadde noe å si, sier hun.

Konflikt med vegvesenet

En av grunnene til at saken har tatt så lang tid, er at det lenge var usikkert hvem som skulle avgjøre saken. Statens vegvesen behandla søknad om avkjørsel i sitt trafikksikkerhetsutvalg, hvor de ga avslag. De har senere vist til denne avgjørelsen i korrespondanse med kommunen og Robertsen - problemet er bare at denne avgjørelsen aldri skulle tas av vegvesenet.

Området der tomta ligger er nemlig omfattet av kommunens arealplan. Dermed er det kommunen som eventuelt må avgjøre om de tillater veibygging og dispensasjon fra planen. Da det ble klart, gikk saken noen nye runder, før den formelt ble behandla i mai, og så avgjort i klagesaken nå.

Robertsen forventer riktignok at vegvesenet kommer med innsigelse. Hun mener det er Statens vegvesens skyld at saken har tatt så lang tid.

–  Kommunen har gjort det de skulle. Det er vegvesenet som har gjort brøleren. De har trodd de skulle avgjøre saken, men det er feil. Jeg har i mange år hevda at det er kommunen som skal avgjøre saken, og kommunen har etterhvert også sagt det, sier hun.

Dette ble også trukket fram av flere av formannskapsmedlemmene under møtet - også blant annet varaordfører Karl-Erling Nordlund, som riktignok endte med å stemme for å avvise klagen. Han påpekte likevel at vegvesenet nok ikke ville like endring av vedtaket, men at det ikke var deres avgjørelse.

Ender hos fylkesmannen

Dersom Statens vegvesen kommer med innsigelse på saken, vil saken eventuelt avgjøres av Fylkesmannen i Nordland. Robertsen mener hun da har en mye bedre sak, når kommunens formannskap er enig med henne.

– Vegvesenet vil nok klage, men jeg vet ikke om klagen deres kommer noen vei, når det er kommunen som har avgjørelsesrett. Vegvesenet kan kun komme med uttalelser, sier hun.

Dermed håper hun saka kan være avgjort, og at Fylkesmannen vil gi kommunen og Robertsen medhold. Da kan hun igjen begynne å hente inn anbud for å få flytta huset og tilpassa tomta, noe hun først ba om prisforespørsler på for fem år siden.