Lokalforeningsleder og arbeidsplasstillitsvalgt i Befalets fellesorganisasjon mener at det har gått så lang tid siden nedleggingsvedtaket av Andøya flystasjon at det er på høy tid at de ansatte nå får føle at det skjer noe.

– Vi fikk gode erkjennelser og beklagelser fra både FSJ og sjef Luftforsvaret Tonje Skinnarland, da de besøkte Andøya flystasjon 1. juni. De innså at de ikke hadde fått nødvendige tiltak på plass hurtig nok, og skulle sørge for at ting ble gjort. Det har foregått en del møteaktivitet siden den tid, men like fullt har fortsatt ingenting skjedd, som de ansatte har sett, sier Mikalsen. Det er i den forbindelse hun råder FSJ til å komme med et Andøya-tillegg med en gang for å sikre at luftvingen beholder kompetansen den er avhengig av for å levere fram mot flyttingen.

– Vi vet at både Forsvars- og Luftforsvarsstaben har jobbet med dette over sommeren, men møtt utfordringer i forvaltningen. Det må man snarest komme seg forbi, og få kommunisert dette til de ansatte, påpeker hun.

Hanna Sesselja Mikalsen, tillitsvalgt Befalets fellesorganisasjon ved Andøya Flystasjon

Et «bli værende»-tillegg

– Her er det ikke snakk om et tillegg for å gjøre jobben sin, men for å bli stående i en arbeidssituasjon og den risikobelastning det faktisk er. All den tid Andøya flystasjon skal legges ned og jobbene bli borte eller flyttet. Det er ikke alle som ser det lukrativt å flytte til Evenes, sier Mikalsen. Hun mener en ordning tilsvarende forsvarets flyttebonus enkelt kan bli en «bli værende»-bonus med tilsvarende betingelser.

– Hvor mye mener du bør utbetales?

– Det må ikke være for lite, men heller ikke urealistisk stort. Vi snakker ikke dobbelt lønn, sier hun, uten å ville gå noe mer detaljert inn på det.

Frykter at flere slutter

Mikalsen frykter at flere ansatte kan komme til å slutte, dersom det ikke skjer noe snart.

– Som luftvingsjefen allerede har beskrevet i Andøyposten opplever vi kompetansegap. Nye ansatte trenger tid for å komme opp på samme nivå som de som har sluttet. Det er noen avdelinger hvor vi rett og slett ikke har nok folk til å få levert det vi skal, uten at det medfører en merbelastning for de ansatte, sier hun. Samtidig er en del nyansatte frustrert fordi de ikke får nok flytid. Det medfører en merbelastning for uerfarne som mangler en meningsfull arbeidshverdag.

– I en periode var man nødt til å gjøre hastevedtak og gi et økonomisk tillegg til enkelte for å beholde kritisk personell. Dette kom feil ut for de andre ansatte som ville vite hvorfor ikke de også var kritisk personell. Vi er nå i en situasjon der vi må beholde alle for å få opprettholdt stasjonens operative leveranser inn i fremtiden, sier Mikalsen. Hun mener at dersom Andøya-tillegget hadde kommet på plass, ville det gitt de ansatte den nødvendige bekreftelsen de trengte på at det er behov for jobben de gjør, og at forsvarsledelsen følger opp og kommer med effektive tiltak.

Viktig med individuelle tillegg

– De individuelle tilleggene er fortsatt viktig å få plass, men det er tydelig at det tar tid i byråkratiet. Problemet er at mange av de tiltak som trengs for å beholde folk her vil være avvik på flere prosedyrer og direktiver i Forsvaret. Totrinnsbeordringer der folk er sikret jobber etter at Andøya flystasjon er nedlagt er et viktig tiltak. Det samme er løfter om støtte til videre utdanning etterpå. En tredje ting kan være gratis forsvarsbolig på Evenes i en periode før man får flyttet over familien, sier Mikalsen. Hun legger til at i denne spesielle situasjonen på Andøya er det nesten behov for like mange tiltak som det er ansatte. Det er derfor man må utenfor det som er standard og inn på individuelle behov og avvikshåndtering.

– Vi er avhengig av at menneskene vi har i på stasjonen i dag står i jobben til de kan være med til Evenes for å fortsette å levere MPA-tjenester (overvåkingstjenester) for forsvaret, sier hun. Nøkkelen for å få det til er en god dialog fra forsvarsledelsen med de ansatte.

– De ansatte må føle at de igjen er involvert, og at løsninger kommer i umiddelbar fremtid, avslutter Mikalsen.

Henviser til Luftforsvaret

Pressetalsmann Per Thomas Bø henviser Andøyposten til Luftforsvaret, selv om Mikalsen utfordrer FSJ. Kommunikasjonsrådgiver Line H. Remme har fått seg forelagt utfordringen, men kom ikke tilbake med tilsvar innen Andøypostens deadline.