Nilsen har hevdet seg nasjonalt innenfor sporten Roadracing, i klassen superbike, i lengre tid. Tidligere i år kjørte han inn til en fjerdeplass i NM-løp, og har ellers oppnådd tredjeplass som besteplassering i enkeltløp.

Roadracing er en motorsport der førere av motorsykler konkurrerer i hastighetsløp på en asfaltbane. Sporten kjennetegnes av høye hastigheter og krappe svinger.

– Utrolig at vi fikk inn nok penger

Å hevde seg innenfor roadracing på nasjonalt nivå, er derimot kostbart. Nilsen har tidligere uttalt til VOL at han er avhengig av sponsorer for å kunne satse videre, og at han var usikker på om det lot seg gjøre økonomisk å delta på årets sesongavslutning på Rudskogen om to uker. Løsningen var å opprette et spleiselag i håp om å få inn de knappe 30.000 kronene som var nødvendig. Resultatet av spleiselaget var 27.800 innkomne kroner.

– Det er helt utrolig at vi fikk inn nok penger. Målet var først bare å lodde stemningen for å se hvordan det gikk. Det var hele 73 givere, der flere gav mye penger. Jeg er veldig takknemlig, så gjelder det å gi dem valuta for pengene, sier Nilsen.

Fornøyd med syvendeplass

Før det totale sammendraget for årets NM, ligger Nilsen på en niendeplass. Målet hans er å klatre opp et par plasser.

– Med tanke på at jeg måtte stå over et par løp tidligere i år, vil en syvendeplass være bra. Det betyr at jeg må bli blant de fem beste på Rudskogen, sier han, og legger til at han skal kjøre tre løp den nevnte helgen.

– Jeg tok femteplass der tidligere i år, noe jeg skal prøve å matche nå. Kommer jeg derifra med tre toppfem-plasseringer, blir jeg svært tilfreds. Jeg skal gi alt jeg har. Med tanke på været er alt mulig når man kjører superbike i Norge i midten av september, sier han.

Mangler apparat

Selv om Nilsen fikk han sårt tiltrengte midler til sesongens siste løp, er han fortsatt avhengig av mer støtte for å satse videre neste sesong. Per i dag ligger 27-åringen rett under det absolutte tetsjiktet i Norges-eliten. Men for å komme opp dit, er det nødvendig med en mer slagkraftig økonomi.

– Du bli ikke best uten et solid team og mange ressurser rundt deg. De aller beste har flere mekanikere og andre som går på kontrakt, og som er med dem hele sesongen. På den måten får de et veldig proft apparat. Selv har jeg ingen faste medhjelpere og er avhengig av kompiser og andre kjente som stiller opp, forteller Nilsen, og legger til at han får assistanse av mekaniker Ronny Holen på Rudskogen.

Ifølge Nilsen har årets sesong en kostnadsramme på rundt 100.000 kroner, så langt.

– Det meste av budsjettet går til å kjøpe inn reservedeler, i tillegg til ekstra dekk. I løpet av en runde blir det gjerne skader på sykkelen, og da er man avhengig av å ha delene og dekkene klare, sier han.

Vil satse videre neste år

Nilsen er klar på at han ønsker å satse videre også neste år, i håp om å ta det siste skrittet helt opp i Norges-eliten. Til det trenger han som nevnt sponsorhjelp, i tillegg til de sponsorene han allerede har.

– Jeg vil prøve å ta det siste skrittet opp i toppen, noe som krever ressurser på flere felt. Men akkurat nå konsentrerer jeg meg kun om det som skal skje på Rudskogen om to uker, så tar vi neste sesong etter det, slår Robin Andre Nilsen fast.