Tirsdag slapp Fæsterålen billetter til festivalen i 2019. 200 billetter ble revet bort. Allerede nå lover Meisterlin at Deadline Event og Deadline Media skal toppe alt når festivalen kommer i skolestarteralder neste år.

– Femårsjubileét har festivalsjefen Stein Inge Pedersen allerede store planer for. Så jeg tror ikke folk skal tro det står på viljen i alle fall, sier Meisterlin.

Han sier det foreløpig er litt tidlig å si noe om nøyaktige tall for årets festival. Men 6700 publikummere, ny publikumsrekord, og ny salgsrekord i drikke også inne på området, tyder på at Fæsterålen 2018 var en suksess.

Promosjef på Fæsterålen, Martin Meisterlin.

– Vi har jo knapt landa. Vi skal ha en evaluering i september. Da får vi mer nøyaktige tall på alt. Når det er sagt, så vet vi at vi hadde om lag 6700 inne på festivalen i helga. Vi har talt opp alt vi har solgt av billetter, men ikke alle vip-er og faktura-billetter, sier Meisterlin og legger til:

– For vår del har i alle fall Fæsterålen 2018 vært en suksess. Vi økte kapasiteten og fikk flere publikummere. Det er gledelig. Så merket vi allerede i forkant at Fæsterålen som festival har «satt seg». Folk vet hva festivalen er og alt er mye lettere.

Kvalitetssikring

Men hvordan skal en festival som stadig vokser fortsette å utvikle seg.

– Nå skal jeg bli litt kjedelig. Jeg tror det er viktig at vi kvalitetssikrer alt som er bra med festivalen. Det er kanskje litt sånn BI-Fæsterålen-svar, men det må ligge i bunn, sier Meisterlin før han husker på at han går i hettegenser og ikke skjorte og slips:

– Men, Fæsterålen er jo Deadline Media og Deadline Event si lekegrind. Her kan vi teste ut alle de sprø ideene våre og gjøre ting vi ikke kan ellers. Vi har mange planer og ideer hvordan vi skal ta det videre. Vi skal prøve å overraske neste år også.

Festivalcamp?

Flere har etterlyst festivalcamp for telt. Det er noe festivalen også tenker på.

– Vi har jo festivalcamp ved Kulturfabrikken for bobil og campingvogner og ved Blåbyhallen var det mange som benyttet det kommunale campeområdet for bobiler og campingvogner. Det er jo slik at publikummet kommer fra hele Vesterålen, også utenfra Vesterålen. Så det at folk skal få en plass å bo, blir jo viktigere og viktigere jo større publikum festivalen tiltrekker seg, sier Meisterlin og fortsetter:

– Foreløpig har jeg ikke noe lovnad om at vi skal få til en festivalcamp for telt også, men jeg og de andre liker tanken på det, men er usikre foreløpig på hvordan vi skal få det til.

Bongstopp en suksess

Nytt for året var at Fæsterålen gikk vekk fra bong-systemet for salg av drikke på området. Det hadde i utgangspunktet en praktisk årsak.

– Det er kommet en ny kassalovgivning som gjør at vi må ha kvitteringer på de enhetene vi selger. Da er ikke bonger godt nok. I år var det kort og kontant. Det gikk egentlig over all forventning. Fordelen er jo at folk slipper to køer, en for bong og en for drikke. Bakdelen er at køene kunne ta lengre tid grunnet at det tok lengre tid å betale med kort og slå inn kode. For å løse det, fikk vi lengre bar og mer bemanning. Tilbakemeldingene på det har vært gode.

Salget har også vært godt, spesielt for spesialdrikkene:

– Vi solgte 1000 voksenslush og 1/3 av ølsalget var jåsspeisen, altså festivaløla. Full oversikt over volumet har vi ikke, men vi hadde en økning på salget av drikke på 50 prosent.

Dermed ligger alt til rette for gledelige tall.

– Men vi har brukt mer penger enn noensinne også. Så vi får se hvor vi ender opp.

Spør publikum

Hva så med neste år?

– Vi kommer til å gå ut ganske snart og spørre folk hvilke artister de vil ha neste år. Salget vil fortsette også.

– Har dere noen artister i ermet da?

– Ja, vi har et par, sier Martin og smiler lurt.

– Hvem?

֪– Det sier jeg ikke til deg, dere får vente å se.