Hartvigsen har lang erfaring med logistikk. Nå er han ferdig med et forprosjekt i regi av Samskap. Han har testet ut interessen i verdensmarkedet for å ta imot 12 timer fersk flyfraktet filet fra Andenes.

– Hoteller, restauranter og butikker er veldig klar for flyfrakt av fisk. Det vil korte ned frakttiden med fem døgn til for eksempel Spania, som nå foregår på hjul. Nå håper jeg på støtte fra Samskap til å gå i gang med hovedprosjektet der forretningsplanen skal utarbeides. Et logistikkselskap skal etableres for å få alle leddene til å samkjøre, sier Hartvigsen. Han mener at dersom flyfrakt av sjømat til eksportmarkedene kunne løses som en fellesfunksjon for flere aktører i geografisk nærhet, fremstår dette som en løsning som kostnadsmessig kan konkurrere med annen frakt, og gjøre det mulig å hente ut en høyere pris hos forbrukeren.

Unik beliggenhet

Utgangspunktet er at det ikke finnes noe fiskevær i Norges land som ligger så nært en flyplass som Andenes gjør.

– Jeg begynte å spinne på tanken om et fly til Tokyo som tar ni timer. Dersom man beregner tre timer fra fisken er levert fra fiskeren til den er bearbeidet som filet og levert på flyet, vil fisken som tilbys markedet i Tokyo være 12 timer gammel. sier Hartvigsen. Han har snakket med sjømatimportører både i Tokyo, Singapore, Spania og Italia.

– Dersom prosjektet skal lykkes inngår vi et nærmere samarbeid med fiskeoppkjøper og hopper over eksportør i Norge for å få fisken ut fort og rimelig. Logistikkselskapet sørger for at fisken blir kjøpt direkte fra fiskeren, forklarer Hartvigsen. For å bli konkurransedyktig i pris må det inngås avtaler om returfrakt tilbake til Andenes. Hartvigsen ser da for seg frukt, grønnsaker og blomster med krot holdbarhetstid.

– Andenes vil kunne bli et lite senter slik distribusjon, sier han.

Filetproduksjon

– En annen ting jeg er opptatt av er filetproduksjon. Vi har fått tutet ørene fulle av at det ikke lønner seg å skjære filet lokalt på grunn av at det gjøres så mye billigere i Polen eller Kina. Det er en myte. De totale kostnader er så godt som det samme. Vi snakker om at logistikkselskapet får ansvar for varen fra fisken slaktes til det øyeblikket den ankommer flyplassen den skal til, sier han. Hartvigsen ser for seg at 30 filetskjærere produserer 25 tonn om dagen. Han er opptatt av å beholde verdiskapning lokalt, og ikke sende alle råvarer ut og levere det til andre på et «sølvfat».

– Myre har bygd et kjempeanlegg. Dette burde ikke være noe problem i Andøy heller, påpeker han. Et annet hinder Hartvigsen har hørt er ustabilitet i leveransene i forhold til uvær og landligge.

– Dette løses med et samarbeid med de store oppdrettsanleggene. Er det ikke torsk en dag, kan de få laks i stedet. Det er de samme kjøperne til begge produkt, sier Hartvigsen. Selv var han med på å starte opp Puffin Safari på Bleik.

– Der spiser turistene blodfersk fisk som de selv har fisket. Mange som ikke trodde de likte fisk, spiser så det tyter ut av ørene på dem når den er så fersk. Smaken blir en helt annen, sier han. Hartvigsen tror også flyfrakt kan berge arbeidsplasser hos dem som arbeider med vedlikehold av fly.

– Vi vil kunne fange opp mange overtallige på teknisk, vedlikehold og drift på den sivile delen, sier han. Hartvigsen satser maksimalt på bearbeiding av fisken lokalt.

– Andenes kan komme på kartet og få levert den ferskeste sjømaten i hele Norge for eksport, sier Hartvigsen. Han er opprinnelig fra Andenes, og har en lang karriere innenfor logistikk i Sjøforsvaret. Han er bosatt i Laksevåg utenfor Bergen, og driver sitt eget konsulentfirma HMConsult.