– Det kommer til å være mye uniformert politi

Under Arctic Race of Norway (ARN) sine ritt i Vesterålen 17. og 18. august, vil det være mye politi tilstede i Vesterålen. I tillegg til operative politi fra Vesterålen og Lofoten, vil det komme både motorsykkelpoliti og militærpoliti til regionen.

Innsatsleder Jørn Karlsen ved Sortland lensmannskontor har hovedansvaret for politiet, sikkerheten og løypevaktene når Arctic Race of Norway besøker Vesterålen i august.  

Pluss

– Det kommer til å være mye uniformert politi. Vi får opp ti motorsykkelpoliti fra Oslo, i tillegg til at det vil være ti UP-betjenter med fem biler som kommer fra Nordland. Samtlige operative fra Vesterålen og noen operative fra Lofoten vil delta, samt at det også vil være 15 til 20 militærpoliti som følger rittet, sier innsatsleder Jørn Karlsen ved Sortland lensmannskontor til VOL.

Karlsen har ansvaret for planleggingen i forkant av løpet, og vil lede politiet og deres oppgaver under rittet i august. Eksakt antall for hvor mye politi som kommer til å være tilstede, ønsker han ikke å oppgi.


Samlet til seminar for å koordinere Arctic Race of Norway:

– Merker at det er store forventninger knyttet til rittet

Mandag var 30 involverte fra vertskommunene i Vesterålen og Lødingen samlet til seminar for å koodrinere innsatsen under Arctic Race of Norway. Målgang for både ARN og for amatørsykkelritt i regi av Vesterålen sykkelklubb, blir på toppen av Storheia.

 

Ansvar for rundt 150 løypevakter

Det var Lofotposten som først omtalte det massive oppbudet av politi under ARN. 

Under rittets to første rittdager i Lofoten er det politibetjent Maichel Lind som har ansvaret, og Karlsen forteller at han vil være Lind sin nestkommanderende der. Når rittet da forflytter seg til Vesterålen, vil Lind være Karlsen sin nestkommanderende.

– Det vil stå politi eller militærpoliti i de mest trafikkmessig utfordrende kryssene, og det vil komme politipatruljer foran rittet en time før rittet, en halv time før rittet og et kvarter før rittet. Og rett foran rittet, bare noen minutter før de første syklistene, vil det også være en patrulje. Alt med henblikk på maksimal sikkerhet for både syklister og andre veifarende, har Lind tidligere uttalt til Lofotposten om hvorfor det blir satt inn så mye sikkerhet i og rundt løypene.


Knut-Eirik Dybdal om den utfordrende etableringen av Arctic Race of Norway:

Trodde da andre tvilte

Knut-Eirik Dybdal og Thor Hushovd berømmet støttespilleren Equinor for troen på sykkelrittet Arctic Race of Norway.

 

Karlsen vil også være ansvarlig for de rundt 150 løypevaktene som blir postert i Vesterålen gjennom hele rittet.

– Dette er frivillige som stiller opp. De må gjennomføre et e-læringskurs i forkant der de blant annet får innføring i hvilken myndighet de har og hvilken myndighet de ikke har, sier han.

Politiet vil bruke om lag 3.000 meter med sperrebånd og 300 meter med gjerder i forbindelse med løpet, og ifølge Karlsen vil mye av dette materiellet brukes ved start i Sortland sentrum og ved mål på Storheia i Hadsel.

– Vet hva vi går til

Politiet har brukt rundt et halvt år på planleggingen, og at det tidligere har vært ARN i Vesterålen gjør arbeidet litt lettere denne gangen.

– Nå vet vi hva vi går til. Sist Arctic Race var i Vesterålen fikk vi beskjed relativt kort tid i forveien, mens nå har vi bedre tid til planlegging. Forrige gang gjorde politiet mye av arbeidet selv, og vi ser at mye av det vi gjorde den gang, blir gjenbrukt nå. Sist skrev vi rundt 150 postinstrukser til hver enkelt løypevakt selv, mens vi nå får mye tilsendt. Forrige gang brukte vi mye ressurser i forkant av dette arrangementet, mens vi nå er to lokale som jobber med dette. Vi ser at Arcitc Race-systemet er blitt mer profesjonelt som organisasjon, og det sparer oss for tid, sier Karlsen.


– Meld inn sprelske påfunn på forhånd

Sykkelrittet Arctic Race of Norway (ARN) går gjennom Sortland, Øksnes og Hadsel i august, og vesterålinger oppfordres til å finne på gøyale og sprelske påfunn langs løypene. Om du har ønske om å havne på TV, og kanskje bli intervjuet av Dag Otto Lauritzen, er det lurt å melde inn påfunnene på forhånd.

 

Han sier at de har et veldig godt samarbeid med ARN-systemet i Bodø, og at rollen hans som innsatsleder nå dreier seg mer om å kvalitetssikre planer, dra på befaringer og vurdere hva som trengs under arrangementet.

– Politiet har jevnlige møter med Arctic Race og jeg jobber mye opp mot arrangørkommunene slik at vi skal få et best mulig arrangement. Hver enkelt kommune har satt et beredskapsutvalg som består av blant annet brann, helse og legetjeneste, sier han.

Mest mulig i forkant

Ifølge innsatslederen er det rundt 150 kjøretøy som skal gjennom løypene fra start til slutt, i tillegg til de rundt 120 syklistene. I løpet av de to kommende ukene vil stengingsplanen knyttet til løypene være klar, og denne vil publiseres på ARN sine egne nettsider.


Strålende fornøyd med å kunne gå videre med asfaltering opp til Storheia:

Sowe: – Dette er bare starten på et prosjekt som skal bli så vanvittig bra

Torsdag kveld fikk rådmannen i Hadsel tillatelse til å gå videre med fase én på Storheia Arena. Det betyr igangsetting av asfaltering. Det gjør næringssjef Daniel Sowe strålende fornøyd.

 

De ulike involverte etatene forsøker jobber på spreng opp mot arrangementet, og Statens vegvesen er ansvarlig for skilting.

– Vi ser også på for eksempel fergerutene for å se om det er mulig å gjøre noe for å få den til å passe bedre til rittet. Der er det Statens vegvesen som har ansvaret for, men vi forsøker å være mest mulig i forkant. Hvorvidt det skal være mere ambulansepersonell tilstede og om Røde Kors eller Norsk Folkehjelp skal delta, er ting som vurderes, sier Karlsen, som også informerer om at det vil bli mye skilting under arrangementet.

Innsatslederen sier at de også vurderer hva de skal gjøre vis akutte hendelser skulle skje mens rittet pågår.

– Hvis vi må stoppe sykkelrittet for å la nødetater komme forbi, vil vi gjøre det, sier han.


Kristian Getz, fraflyttet melbuværing og medeier i aktivitetsselskapet XXLofoten AS:

– En sjanse Hadsel og Vesterålen ikke bør la gå fra seg

Kristian Getz, fraflyttet melbuværing og deleier i aktivitetsselskapet XXLofoten AS, har jobbet i reiselivet i Lofoten siden 2003. Han mener at med de omgivelsene som Storheia har, kan Storheia Arena være det som bringer området fra å være en «fantastisk fin plass», til å bli et eldorado for blant annet syklister fra hele verden.

 

Mulig til å se både start og slutt

Karlsen sier at beregnet start fra Kulturfabrikken på Sortland lørdag 17. august er klokken 13:37.

– Med middels fart er syklistene beregnet til å være i mål på Storheia rundt 18:00. Veiene vil stenges cirka to timer før, og dermed bør publikum planlegge godt og være ute i god tid. Det vil nok la seg gjøre å få med seg starten på Sortland og målgangen på Storheia, sier han.


– Målet er «gåsehud» og en folkefest for hele Vesterålen

I Hadsel kommune er et helt team som er i gang med forberedelser til Arctic Race of Norway. – Vi håper på å få til en folkefest for hele Vesterålen, sier prosjektleder Daniel Sowe.

 

Ifølge innsatslederen var det på grunn av markedsdagene usikkert om hvorvidt rittet skulle legges gjennom Stokmarknes sentrum, men denne uken ble det besluttet at det vil skje.

– Dermed kan de som ikke har mulighet til å se målgangen på Storheia kunne få med seg rittet fra sentrum, sier Karlsen.

Han sier at politiet håper og tror at det blir en folkefest.

– Vi er godt forberedt og skal ikke stå i veien for hvilke arrangementer folk ønsker å ha langs løypa. Vi gleder oss og håper på mye god stemning og godt vær, sier han.