Du har garantert sett det i løpet av sommeren, bilder på Facebook og Instagram av fornøyde vesterålinger som poserer ved et TellTur-skilt på toppen av et fjell, med hashtaggen #telltursortland eller #tellturvesterålen.

– Interessen har vært langt over det jeg hadde regnet med, sier leder i Vesterålen friluftsråd, Bård Meløe.

Langt forbi fjoråret

Det startet som et prøveprosjekt i fjor. Da turåret var omme, hadde 500 registrerte brukere gått 5000 turer i Vesterålen og Lødingen.

TellTur, den gamle turboka i digital versjon, har blitt så populært at det nå blir et fast opplegg i regionen. Fjoråret er allerede forbigått for lenge siden, med 700 registrerte brukere, og 7000 fjellturer så langt.

– Og enda har vi to måneder igjen av sesongen. Det har vært litt rolig i juli med tanke på registrering av nye brukere, men jeg håper det skal ta seg opp nå i høst, når folk er tilbake fra ferier og begynner på jobb og skole. Jeg har et lite ønske om å nå 1000 registrerte brukere før året er omme, sier Meløe.

TellTur er friluftsrådenes elektroniske system for turregistering. I vår region er det Vesterålen friluftsråd som driver TellTur-prosjektet, med god hjelp fra 10 på topp-arrangører, foreninger og enkeltpersoner. I vår fikk alle vesterålinger en brosjyre om prosjektet i posten, med kart og oversikt over de 129 turene som er mulig å registrere i år.

– Målet er å få på plass 25 turer i hver av kommunene, sier Meløe.

Stort skiltprosjekt

I tillegg til TellTur er det de siste årene gjort et omfattende arbeid med skilting av turløyper i Vesterålen, et prosjekt til nærmere to millioner kroner, hovedsakelig finansiert gjennom Gjensidige Stiftelsen og Nordland fylkeskommune.

– Det har vært et dyrt prosjekt, men nå er den største investeringa gjort. Nå er det vedlikehold og utvikling av nye konsepter som vil koste, men ikke så mye som skiltinga har kostet, sier Meløe.

Når arbeidet er ferdig vil det være satt opp 1000 skilt i regionen.

– Mange sliter med å finne startpunktet for turnene, særlig de som kommer utenfra. Målet er at alle turene våre skal være skiltet ved start og slutt, og også underveis om det er uklart hvor løype går videre, forteller Meløe og sier at de håper å være helt ferdig om to-tre år.

Også alle de største tettstedene i Vesterålen skal få opp skilt som viser vei ut i marka.

– I løpet av våren vil det komme opp skilt i Sortland sentrum som skal vise vei og avstander ut i marka. Fjellet blir stadig mer populært blant turister, og det har gått unna med TellTur-brosjyrer ved overnattingsstedene på Sortland, forteller Meløe.

Folkehelse

Målet med TellTur er å motivere folk til å komme seg mer ut i marka.

– Dette er et folkehelseprosjekt, hvor målet er å få de som går lite på tur, til å komme seg mer ut. Det tror jeg vi lykkes med. Det blir enklere for folk å gå på tur når turene er skiltet fra start til slutt, det føles tryggere og de tør å gå lengre.

Vesterålen friluftsråd er en del av det interkommunale regionrådet, og finansieres gjennom kommunene i Vesterålen. Meløe, som foreløpig er den eneste ansatte, er glad for at kommunene har økt sin bevilling til friluftsrådet, slik at TellTur har vært mulig å gjennomføre. Han håper også at friluftsrådet kan få en ansatt til å plass i løpet av neste år.

Bruke hele regionen

Friluftsrådet har i arbeidet med TellTur vært bevisste på å få folk til å bruke hele regionen, og ikke bare egen kommune.

– For å være med i trekningen av hovedpremien må du ha gått turer i tre forskjellige kommuner. Jeg har inntrykk av at folk har bevegd seg over kommunegrensene, og vi har fått tilbakemeldinger om at folk er overveldet over hvor mange fine turer det er rundt om i regionen. Jeg har selv oppdaget nye flotte turmål, og har nesten blitt kjent med Vesterålen på nytt, sier Meløe.

I Sortland er det Strandheia, Turlagsstua og Bøblåheia som er de mest besøkte turrutene. Friluftsrådet har bevisst unngått å ta med Steiraheia, hvor det allerede er et opplegg.

– Hadde vi hatt den med, hadde vi sikkert hatt 2000 flere turer, sier Meløe og ler.

TellTur skal være et supplement til turbøker og klippekort som allerede finnes i kommunene, og har samarbeidet med ulike 10 på topp-arrangører.

– Fra Hadsel og Andøy har de meldt om en vanvittig økning i salg av turkort. Det er veldig artig å se at dette også gir noe tilbake til de som har bidratt i TellTur, sier Meløe.

Nye konsepter

Nå jobber Meløe med uviklingen av Telltur, og jobber med nye konsepter. Nå er registreringen åpen mellom mai og oktober, mens i fremtida kan det bli et helårsprosjekt.

– Vi jobber med å få på plass turmål vintersid, som er tilrettelagt for skigåing, sier Meløe.

Til neste år blir det også lansert et konsept for bedrifter.

– Det blir en pakke som bedrifter kan kjøpe, med et eget opplegg for bedriften og deres ansatte, hvor de blant annet kan konkurrere med andre bedrifter, røper Meløe.

Det jobbes også med kart og apper.

– Vi ser på hvordan vi kan utvikle kartene våre på nett, og kanskje koble oss opp mot Google Maps, slik at når du klikker på et turmål får du opp informasjon om hvordan du kommer deg til startpunktet, en beskrivelse av turen – med muligheter til å skrive ut et detaljert kart.

– Det vil skje mye i årene fremover, avlutter Meløe.