– Nå er alt glemt og vi er kjempefornøyd.

Det sier Inge Karlsen som er daglig leder ved XL-bygg i Vestmarka industrifelt.

I fjor høst startet arbeidet med å bygge ny vei og ett år senere står den ferdig.

– Det siste året har vi merket at vi på mange måter har jobbet på en byggeplass og kundene har sagt klart ifra om det. Det har vært mye omkjøringer og vanskelig å komme seg til oss. Nå er imidlertid alt glemt og vi er kjempefornøyde, sier Karlsen.

Han er strålende fornøyd med resultatet.

– Vi kan ikke annet enn å være det. Veien opp hit var forferdelig før arbeidet begynt. Så det at vi måtte leve med en slik situasjon i en periode var noe vi bare måtte takle og det gjorde vi på best mulig måte. Nå er det blitt en vei som har blitt fantastisk med gangvei, belysning og gode adkomster for alle bedriftene, sier Karlsen.

Ber om at Verkstedveien prioriteres NÅ Daglig leder ved Auto 3000, Geir Bolsøy, håper at politikerne tar rehabilitering av Verkstedveien i Vestmarka industrifelt inn igjen på budsjettet for 2017. Tar æren

Sortland Høyre og Sortland Fremskrittsparti var de som i posisjon fikk prosjektet vedtatt.

– Da vi kom til makta i 2011 så gjorde vi en analyse på vei, sier Asbjørn Tingvoll i Frp.

– Det viste at kommunen frem til da hadde gjennomført vedlikehold på vei flekkvis og delt og at dette første til at det ble kostbart og at omfanget ble lite. Vi gikk da inn for å gjøre et veiløft i Sortland, sier han.

Veiløftet gikk ifølge Tingvoll og Høyreleder Silvia Ovik ut på å opprette et veifond.

– Vi tok en pause i vedlikeholdet og la pengene i et fond. Så planla vi flere store prosjekter, deriblant Markveien, sier Ovik.

Etter eget utsagn, gjorde de noe som ikke hadde blitt gjort i Sortland tidligere, nemlig å finansiere veien gjennom en såkalt totalenteprise. Dette er når entreprenøren i sin avtale med byggherren påtar seg både prosjektering og utførelse.

Prisen på prosjektet ble under behandling satt til 27 millioner kroner. I tillegg kom kostnader på vann og avløp på åtte millioner kroner. Disse kostnadene er selvifnansierende.

– Dette prosjektet er vi stolte av. Kostnaden ble som anslått og det gikk raskt fra prosjektet ble vedtatt til det nå står ferdig, sier Ovik.

Stenger Markveien, igjen Skal asfaltere. – Må fortsette satsingen

Ovik og Tingvoll mener nå satsingen ikke må stoppe.

– Vi satset masse på vei i forrige periode. Faktisk fikk vi reaksjoner på at vi kanskje satset for mye på vei. Nå ser vi at posisjon og rådmann ikke satser på vei foran neste år. Det ser vi med bekymring på. Vi har fått trafikksikkerhetsprisen tidligere og vi har et ansvar for å sikre gode veier med god belysning. Å sørge for god trafikksikkerhet er like viktig som å drifte skoler og sykehjem, sier Ovik og legger ikke skjul på at de vil komme med eget forslag til budsjett som innebærer en fortsatt satsing på vei og vedlikehold.

Prosjekter på vent

I rådmannens forslag til budsjett for 2017 er flere veiprosjekter foreslått tatt ut av budsjettet. Deriblant finner vi vedlikehold av gatelys, to millioner til vedlikehold av veier er tatt ut, asfaltering ved Lamarktunet er tatt ut, renovering av kommunale veier til en verdi av to millioner og det samme er renovering av Verkstedveien, som har fungert som avlasting i arbeidet i Markveien.

– Andre oppgaver

Ordfører i Sortland, Tove Mette Bjørmo, hevder andre oppgaver må prioriteres.

– Å sette av penger til vei og vedlikehold er smart og nødvendig, men når det er sagt har vi også andre oppgaver. Vi må se på hvilke andre områder som det nå må brukes penger på, sier Bjørkmo og fortsetter.

– Det har vært et stort veiløft i Sortland og nå trenger vi mer tid i idrettshallen, vi har skoler som ikke er gode nok og vi skal bygge helsehus og brannstasjon. Vi må se hva vi kan prioritere, for vi kan ikke prioritere alt, sier hun.

Men hun utelukker ikke at det kan komme endringsforslag fra posisjonen også.

– Vi skal sette oss ned å se på forslaget i neste uke og vil se om vi kommer med noen forslag til endring, sier Bjørkmo.

Løftet med Markveien ser også hun på som en suksesshistorie.

– En god adkomst til industriområdet har vært en mangelvære i flere år. Det at vi nå har sikret en god og sikker vei til området er veldig bra. Det har vært strabasiøst når arbeidet har stått på, men de næringsdrivende har vært tålmodige og får nå lønn for strevet, sier hun.