Forrige uke var Bjørkmo tilstede i Fylkestinget og snakket med flere av gruppelederne der om Vesterålsgata, som er den mest trafikkerte Fylkesveien i Nordland.

– Jeg møtte posisjon og opposisjon på Fylkestinget om temaet. Når Fylkesråden skal lage en regional transportplan, er det et krav at Vesterålsgata skal stå som prioritet nummer èn.

– Må prioriteres

Bjørkmo mener veien i dag er en flaskehals som hindrer utvikling.

– Vi ser det i utviklingen ved Strandskogjordet. Slik vil det bli med alle nye prosjekter. Kryssløsningene vil bli et problem hver gang og vegvesenet vil måtte si nei hver gang. Slik kan det ikke være. Dermed må veien prioriteres.

Kan ta tid

En slik prosjektering vil ikke skje med det aller første.

– Det vil nok ta tid. Først må en få planleggingsmidler og bare det kan ta noen år.

Formannskapet har spilt inn til fylket at en i forbindelse med strategidelen av regional transportplan skal se på veipakke Sortland. Men for å få det til, kan en måtte se på alternative løsninger.

– En må kanskje inn med alternativ finansiering. Det er også mulig at en kan se på denne veipakken i forbindelse med Hålogalandsveien. Derfor er det vi jobber så iherdig med dette nå.