En syk katt på Myre vekket givertrangen hos folk. På bare ett døgn var det samlet inn 50.000 kroner, skrev VOL denne uka.

– Crowdfunding kan bidra til å berge planene for Hurtigrutemuseet, foreslår Kolbjørn Hoseth Larssen.

Hva er Crowdfunding?

«Crowdfunding») er når enkeltpersoner går sammen om å støtte et prosjekt, enten ved hjelp av penger eller andre ressurser.

Hadselværingen Hoseth Larssen har de siste årene vært medielærer ved Hadsel videregående skole.

Han har en stødig kreativ puls, som gjør at det stadig dukker opp idéer og planer for ulike prosjekter i hodet hans. Kolbjørn Hoseth Larssen har blant annet utviklet mobiltelefon-oppbevaringen Mobibox, som er solgt i flere tusen eksemplarer i Norge og Sverige. Han er deleier i selskapet Lift Me, og driver i tillegg egen medievirksomhet.

Forsinket enda mer

Bladet Vesterålen orienterte nylig om at det nye Hurtigrutemuseet er forsinket, i beste fall med ett år. I verste fall blir det ikke noe av.

I vinter vedtok Hadsel kommunestyre å øke sitt låneopptak med 40 millioner kroner for å realisere vernebygget mot at de økte kostnadene dekkes inn av husleie fra Museum Nord. De ekstra kostnadene kommer som følge av at gruppene som har planlagt bygget har kommet til et slags minstebeløp som et museum kan drives for. Det innebærer at bygget blir 20 millioner kroner dyrere enn omsøkt beløp. I tillegg er det slik at gruppene har funnet ut at MS Finnmarken må gjøres mer i stand før den bygges inn og at flyttingen til Museum Nord samt oppbygging av ny utstilling må finansieres.

– Jeg registrerer at man sliter med å finansiere prosjektet, og tenker at gjort på den riktige måten kan det vekkes et folkelig engasjement som er stort nok til at det fint lar seg gjøre å få penger nok til å realisere et skikkelig museum, sier Kolbjørn Hoseth Larssen.

– Hva er «den riktige måten»?

– Det må lages en skikkelig presentasjon, gjerne med eksempelvis video og bildeserier, samt en spisset tekst. Det holder ikke at man bare legger ut en link og ber om støtte. Man må klare å skape en skikkelig «Yes-følelse», forklarer Kolbjørn Hoseth Larssen.

– Denne måten å finansiere prosjekter på er eksempelvis veldig vanlig i filmbransjen, hvor man for et beløp stort nok til og med kan få tittel som medprodusent bak navnet sitt på rulleteksten.

For prosjektet Hurtigrutemuseum i Vesterålen antyder Hoseth Larssen ulike trappetrinn, der ulike beløp i støtte kan gi ulike belønninger til de som bidrar.

– For 100.000 kroner kunne man eksempelvis få navnet sitt inngravert i gull på skipssiden, sier han, uten at vi helt får tak i om han mener dette helt bokstavelig.

– Jeg tror ikke det offentlige alltid kan finansiere selv gode prosjekter. Vi som bor langs kysten er på mange måter det offentlige selv, og bør stille opp. Så kan det jo tenkes at myndighetene spytter inn ekstra midler dersom de ser at det folkelige engasjementet er veldig stort, sier Kolbjørn Hoseth Larssen.

Tenner på ideen

– Jeg synes ideen til Kolbjørn er veldig god. Dette skal Museum Nord gripe tak i. Presentasjonen blir åpenbart veldig viktig. Vi må ganske riktig «treffe» publikum dersom vi skal klare å vekke et skikkelig engasjement rundt dette, sier leder av Museum Nord Geir Are Johansen til VA.