Hva gjør du når en tann ryker i jula?

Kate Adolfsen-Trabelsi og Markus Norlunn Fredriksen har stort fokus på å være tilstede for pasientene. Derfor stiller de opp på kort varsel ved behov.

TANNLEGEN I NESSET: Består av tannhelsesekretærene Benafsha Quaraishi (t.v.) og Karin-Mari Solheim, samt tannlegene Kate Adolfsen-Trabelsi og Markus Norlunn Fredriksen.
Annonsørinnhold produsert av VOL

Tannlegene Kate og Markus tar jobben som helsepersonell på stort alvor.

– Du kan alltid nå oss på telefonen, hvis du trenger akutt hjelp. Ellers er vi fleksible, og kan ordne med ettermiddagsavtaler, eller avtaler i helgene, dersom det er behov for det, forteller Kate.

Kate har forståelse for at ikke alle har mulighet til å besøke tannklinikken i åpningstiden, som er hverdager fra klokken 08.00 til 15.30.

– Eksempelvis har vi fiskere fra Øksnes, som ikke kan komme andre dager enn lørdager. Vi har stor respekt for at folk har ulike livssituasjoner, og tilpasser avtaler individuelt, så langt det lar seg gjøre, sier hun.

VED AKUTT BEHOV: Kan du alltid nå dem på telefonen.

Tannlege Markus er kommet for å bli

Tannlegen i Nesset ble startet opp i 2008. Nå har Kate ansatt Markus som ny kollega.

– Jeg har sterke relasjoner og tilhørighet til Stokmarknes. Selv om jeg er oppvokst på Melbu, har jeg nå både samboer, familie og hus på Stokmarknes. Etter å ha studert i Tromsø, føler jeg at jeg nå har kommet hjem igjen. Jeg har kommet for å bli, sier Markus med et smil.

Som tannlege ser Markus frem til å ta imot nye pasienter, og lære av sin mentor Kate, som har lang erfaring i tannlegeyrket. Samtidig tilføyer han klinikken fersk kunnskap fra skolebenken.

– Pasienten skal alltid stå i fokus. Det er viktig for meg at de som kommer hit skal ha det bra, og få den aller beste behandlingen, forteller Markus.

MARKUS NORLUNN FREDRIKSEN: Er kommet for å bli på Stokmarknes, og på tannklinikken.

Et bedre tilbud på tannlegetjenester på Stokmarknes

Kate er strålende fornøyd med ansettelsen.

– Nå er vi to som deler på ansvaret, noe som betyr at vi kan gi et enda bedre servicetilbud til våre pasienter, også utenom vanlig åpningstid.

Å ansette noen med tilhørighet til Stokmarknes var et bevisst valg for å opprettholde et lokalt tilbud, ifølge Kate:

– På sikt er planen at Markus skal kjøpe seg inn, og ta over klinikken når jeg pensjonerer meg.

Via Tannlegen i Nessets nettside kan du enkelt bestille tannlegetime.

GIR ET BEDRE LOKALT TILBUD: På tannlegetjenester på Stokmarknes.

Spesialkompetanse på tannlegeskrekk

Det å være redd for å gå til tannlege, såkalt tannlegeskrekk, er den vanligste fobien blant den norske befolkningen, forteller Kate. Hun har derfor spesialisert seg innenfor behandlingspsykologi og atferd.

– Jeg er veldig opptatt av at pasienter skal føle seg trygge hos oss. Gjennom de siste 20-30 årene har jeg utviklet et tilbud til veldig redde pasienter. Ved å jobbe med det psykologiske aspektet, har jeg fått bred erfaring innenfor dette. Mange pasienter rapporterer tilbake til meg at de har blitt kvitt sin fobi, etter å ha vært på klinikken, sier hun.

TANNLEGESKREKK: Mange blir kvitt sin fobi hos Tannlegen i Nesset.

Slipper den store, skumle sprøyten

Kate og Markus behandler alltid pasienter med bedøvelse, men bruker ikke den store, skumle sprøyten.

– Vi bruker en sprøytemaskin som heter «The Wand», som betyr «Tryllestaven». The Wand er en bedøvelsespenn, som gjør det mulig å sette bedøvelse på en veldig skånsom måte – tilnærmet smertefritt, forteller Markus.

Slik slipper pasienter følelsen av å bli stukket.

– Bedøvelsen skjer så langsomt og forsiktig, at tannkjøttet allerede er bedøvet idet selve stikket settes, forklarer Markus.

I tillegg kan bedøvelsen settes mer presist, for eksempel i en spesifikk nerve eller tann.

– Da slipper du at andre deler av munnen blir bedøvet. Du får normal bevegelighet og følsomhet i lepper og kinn, uten at det føles som at du hovner opp, sier Markus.

THE WAND: En bedøvelsespenn som gir tilnærmet smertefri bedøvelse.

Velkommen på tannspa

– Det å kunne gi pasientene våre en befriende og avslappende opplevelse, er et stort fokus hos oss på Tannlegen i Nesset, sier Kate.

De ønsker derfor å skape «tannspa»-følelsen for pasientene på klinikken.

– Akkurat som mange liker å gå til frisøren, eller få fotbehandling, tilbyr vi det samme innenfor tannhelse. Vi veileder når det kommer til egen tannhygiene, samt rengjør munn og tenner grundig, og på en varsom måte. Dette forebygger fremtidige problemer med tannkjøtt og hull. Dessuten gir vi pasientene en følelse av velvære og egenomsorg.

Via Tannlegen i Nessets nettside kan du enkelt bestille tannlegetime.