Hovedtillitsvalgt for Skolenes Landsforbund ble onsdag den 6. juli gjort oppmerksom på at Hadsel kommunes skolebruksplan var sendt ut til offentlig ettersyn og høring, dette uten at dokumentet ble sendt til undertegnede, som er hovedtillitsvalgt i Skolenes Landsforbund.

Bakgrunn: Rådmannen foreslår elevflytting

Det ble straks påklaget til oppvekstsjefen, som beklaget og lovte å sende dokumentet den 7. juli. Oppvekstsjefen dokumenterer at han har sendt ut dette dokumentet allerede den 6. juli rett etter jeg ba om det.

Det poengteres at Skolebruksplanen er utarbeidet av administrasjonen, dette er ikke i tråd med kommunestyrets bestilling og den arbeidsgruppa som ble utnevnt. Har det vært innkalt til møter våren 2016 slik at arbeidsgruppa kunne starte arbeidet med planen?

Hovedtillitsvalgt for SL har vært i møte med Oppvekstsjefen og bedt om å få delta i det videre arbeidet med skolebruksplanen, men har ikke hørt noe.

Det er hovedtillitsvalgt i Utdanningforbundets hovedtillitsvalgt som er valgt inn i gruppen. Har det vært innkalt til møter våren 2016 slik at han har fått muligheter til å delta i arbeidet med planen?

Skolebruksplanen inneholder forslag til mange store endringer for skolene, og med store konsekvenser for bygdene i Hadsel kommune.

Særlig er Langøyas del av Hadsel kommune og Sandnes skole utsatt med en foreslått redusering fra dagens elevtall på cirka 125 elever til det rådmannen ser på som en framtidsrettet Sandnes skole med cirka 50 elever fra 1. til 4. trinn.

Jeg kjenner ikke til noen skoler i Vesterålen eller Nordland som er egne skoler med 1.-4. trinn, enten er det barneskoler med 1.-7. trinn, ungdomsskoler 8.-10. trinn eller skoler med 1. - 10. trinn.

Hvorfor skal Hadsel opprette miniskoler som ingen andre kommuner har? Kan rådmannen vise til hvilke erfaringer som finnes på hvordan elever på så små skoler ivaretas i forhold til denne skolestrukturen? Er dette attraktive skoler for personale med god kompetanse?

Hvordan påvirker dette det pedagogiske og sosiale miljø? Rådmannen sier selv til Bladet Vesterålen at ungene i Hadsel må ha store nok miljø til at alle finner seg venner, dette er en av begrunnelsene for å flytte 5.-10. klasse fra Sandnes til Stokmarknes og 5.-7. klasse fra Innlandet til Stokmarknes.

Hva med elevene på disse miniskolene som rådmannen vil opprette på Sandnes og Innlandet, gjelder ikke dette prinsippet her også? Og regnes Strønstad med ca. 20 elever som stor nok til at det å finne seg venner er ivaretatt?

Denne uttalelsen er i beste fall merkelig sett i forhold til hvilke typer framtidsrettede skoler administrasjonen gjennom skolebruksplanen foreslår.

I forhold til en av de minste skolene dras det inn næringsvirksomhet og etableringsinteresser. At Hadsels del av Langøya har hatt stor tilflytting de siste ti årene er ikke vektlagt, og heller ikke at det er mange småbarnsfamilier som har bygget nye hus og etablert seg her.

Hvorfor Hadsel kommune ikke ønsker å satse på den positive utviklingen på Langøya er uforståelig for oss som bor her. Heller ikke Innlandets innsats som gjør at elevtallet er sterkt økende kommende skoleår, har betydning.

Administrasjonen i Hadsel kommune må ivareta alle bygdene likt når de legger opp til at næringsvirksomhet og etableringsinteresser tas med i en skolebruksplan.

Skolenes Landsforbund vil holde medlemsmøte i august der planen i sin helhet tas opp og komme med innspill. I det videre arbeidet må også Skolenes Landsforbund ivaretas gjennom hovedtillitsvalgt, og all informasjon som gjelder denne planen og øvrige skolesaker skal også sendes ut til Skolenes Landsforbund.

Hjørdis Nilsen, hovedtillitsvalgt Skolenes Landsforbund avdeling Vesterålen, Sandnes 11.07.2016