Helt siden oppstarten av firmaet i 2003 har det vært lærlinger i bedriften. I dag jobber to lærlinger og en lærekandidat der, og Autoskade Vesterålen ser stor verdi i å ta inn lærlinger.

- Den eneste måten de kan lære dette yrket på, er at verkstedene stiller opp. Det er viktig å rekruttere til yrket, vi blir jo gamle en dag vi og, sier Roy A. Johansen i Autoskade.

Rekruttering veier opp for papirarbeid

Vanligvis pleier de ikke å ha to lærlinger samtidig, for det blir en del ekstraarbeid med å ha lærlinger.

- De har jo mål de skal gjennom, og de må følges opp. Men det går som regel greit, den biten er noe vi må ta på kjøpet. Verdien i rekruttering og ordentlig utdanning veier opp for det, mener Johansen.

Det første året er den største delen av lærlingpraksisen viet til opplæring, mens den siste tiden er det mer verdiskapning i bedriften enn opplæring.

- Det er mange som søker praksis her, men vi prioriterer folk som tar en utdannelse, altså lærlinger, sier han.

Trives godt

Lærling Amanda Ellingsen (19) og lærekandidat Sindre Halvorsen (18) har vært hos Autoskade i henholdsvis 1,5 og ett år.

- Jeg er veldig fornøyd med bedriften, sier Amanda, som flyttet heim til Vesterålen fra Bodø for lærlingjobben.

- Min erfaring er at det ikke er noe problem å få lærlingplass, men man må være villig til å flytte litt på seg.

Sindre begynte med praksis hos Autoskade gjennom NAV, og har dermed kommet seg i arbeidslivet uten å gå videregående skole. Han har dermed tre år igjen av læretiden.

- For meg har det ikke vært noe problem å finne praksisplass, og jeg trives godt her, sier han.

Nordland er frempå

På landsbasis er det ifølge verkstedarbeiderne stort behov for bilmekanikere. Samtidig opplever de en noe mettet bransje i Sortland.

- Jeg tror nok man har vært mer frempå med tanke på lærlinger i Nordland, likevel tror jeg noen bedrifter vegrer seg på grunn av papirarbeidet. Jeg vil absolutt anbefale andre bedrifter å ta inn lærlinger, de tilføyer både arbeidskraft og er en fin måte å rekruttere til bransjen, sier Johansen.