-Sett fra et reiselivsperspektiv vil en forbindelse mellom Lofoten og Vesterålen være veldig positivt. Det vil bli kortere avstander og lettere å bevege seg mellom regionene.

Roy Odd Schøyen har vært turistsjef i Vesterålen siden 2004. Planen om Hadselfjordstunnel har lenge vært en debatt, og nå som det kommer en utredning ser Schøyen mange muligheter hvis tunnelen skulle bli en realitet.

Logistikkproblem

- Fergen har begrensninger. Med en tunnel vil det bli bedre tilgang og sikker fremkomst.

Med kortere avstander og reisetid vil vi få et større marked for aktiviteter, som igjen vil styrke de ulike næringene

- Vi har et logistikkproblem på kveldene. Spesielt når Hurtigruta ankommer Svolvær. Da er det vanskelig å få retur med ferga. Dette vil vi unngå med en tunnel.

Storflyplass i Lofoten

Schøyen mener det går an å tenke enda litt større. Ikke bare på bakkenivå, men å ta sikte på skyene.

- En annen konsekvens av tunnelen er en mulig flyplass på Hadselsand i Lofoten.

Får vi en tunnel som forbinder Hadseløya og Lofoten, så vil muligheten for å realisere en flyplass bli mye større. Jeg tror Lofoten ville hatt problemer med å forsvare en flyplass på egen hånd. Med Hadsel på laget vil saken bli en annen.

Han mener at et større marked vil gjøre det interessant for selskaper som reiser direkte til større destinasjoner, som hovedstaden.

Større trafikkstrøm

Og dette er bare et av flere scenarioer.

- Det ville absolutt åpnet for flere investeringer i reiseliv i regionen.

Reiseliv og næringsliv er tett knyttet sammen, og er avhengige av hverandre, mener Schøyen.

Men hva med Melbu? Hvis anløpet til en mulig tunnel blir lagt rett før man kommer til Melbu, vil man miste mye gjennomfart da? Det tror ikke Schøyen blir noe problem.

- Jeg tror de fleste som skal med ferga fokuserer på det. En tunnel vil skape en større trafikkstrøm, og turistene stopper nok opp på Melbu hvis tilbudet er attraktivt nok.