– De ytterste plassene er tilrettelagt for store båter på pluss/minus 15 meter, sier Hans Benjaminsen og Karl Behrens. Foto: Tony Gulla Sivertsen

– Th. Benjaminsen har i lang tid hatt et ønske om å fange opp forbipasserende småbåttrafikk. For et år siden begynte vi å prate med Karl Behrens om det, og det viste seg at vi til sammen har både ressurser og kunnskap til å lage en marina som vi tror blir bra, sier Hans Benjaminsen.

133 meter brygge

Det er store dimensjoner over marina-anlegget som leverandøren Marina Solution AS begynner å montere i Risøyhamn om cirka 14 dager. 133 meter betongbrygge med en egenvekt på 140 tonn. Anlegget forankres med 60 tonn med ploganker.

– Vi var i kontakt med flere leverandører og fikk klar anbefaling fra alle om å velge betong. Det gir anlegget en dimensjon som skaper en bølgedempende effekt, sier Behrens. Han sier at anleggets plassering er nøye beregnet av fagfolk i forhold til bølgeretning og dybdeforhold.

– Du kan si vi har brukt leverandørene for det de er verd, mast mye og hatt befaringer her, sier Behrens.

Gjestehavn

Anlegget får 45 faste båtplasser og seks til syv gjesteplasser til å begynne med.

– Det som fikk oss på tanken om denne investeringen var at vi observerte at mange båter kom innom her på kvelden, så seg rundt og seilte videre, sier Benjaminsen. Nå håper de at disse legger til kai istedenfor.

– Vi satser stort med både vann, strøm og bunkers. I tillegg er det nærhet til dagligvarebutikken vi driver, sier han.

– Vi håper at de som legger til kai blir noen dager. Det er mye fint å se i Risøyhamn og Andøy for øvrig. Dimensjonene på anlegget gjør at det på sikt kanskje fører til så stort besøk at det legger grunn for etablering av flere tilbud her, sier Behrens.

Et knutepunkt

De har ennå ikke markedsført de 45 båtplassene de vil leie ut på fast basis, men har allerede fått inn de første bestillingene.

– De som har bestilt til nå bor faktisk ikke i bygda, og det underbygger vår tanke om at Risøyhamn er et naturlig knutepunkt for dem som har båt. Langs vestersiden av Andøya er det for eksempel flere bygder uten havneforhold. Risøyhamn er en naturlig havn der det ikke er behov for noe moloanlegg, og derfor synes vi det er riktig å legge til rette for båtaktivitet her, sier Benjaminsen.

Sikkerhet i fokus

De to sier at sikkerhet står i fokus for marinaprosjektet.

– Det blir tilstrekkelig med redningsstiger og livbøyer. Anlegget blir selvfølgelig også opplyst og siden det er en betongbrygge blir den både stabil og sklisikker, sier Behrens. Med værforholdene som er i området rundt Risøyhamn, så tror de anlegget kan øke interessen for båt som helårshobby.

– Her har du mulighet til å ligge med båter fra 22 fot og oppover hele året, sier han.

Kvalitet koster

Marinaen drives av aksjeselskapet Risøyhamn Brygge AS, der Th. Benjaminsen eier 55 prosent og Karl Behrens 45 prosent.

– Vi vil bestrebe oss på å holde veldig lave priser. Vi ser på dette som en form for bygdeutvikling og vi kunne nok gjort andre ting hvis målet var å tjene masse penger. Ideen er å skape aktivitet i nærområdet, sier Benjaminsen. De to vil ikke si hvor mange kroner de investerer i anlegget.

– Men vi satser på kvalitet og tror ikke du finner noe sikrere og bedre marina i nærområdet. Da koster det deretter, sier Behrens.