Tidligere denne uken lanserte Volvo sin vinterreklamefilm, der flere steder i Andøy blir eksponert. I noen av andøyklippene medvirker også andværing og modell Christina Slette Johnsen.

Torsdag var Volvo tilbake i Andøy. Denne gangen for å spille inn den siste filmen i en serie om omveier.

Verdens vakreste omvei

Høyt over Bleik, på toppen over butikken, står Stein Inge Pedersen og Tord Theodor Olsen fra Deadline Media på Sortland.

– Det er jo en veldig kul vei mellom Bleik og Andenes, ja hele yttersida av Andøya generelt, sier Stein Inge når vi spør om hvorfor Andøya igjen er valgt som location for en Volvo-reklame. Han forteller at tittelen på dette reklamefilmprosjektet er «Verdens vakreste omveier».

Bli kjent med Stein Inge i portrett-intervjuet med overskriften "Stein gal".

– Vi har vært og filmet på hele Vestlandet, og vi hadde lyst til også å ha en nordnorsk destinasjon å vise fram, og da er jo Bleik en veldig grei plass å filme, sier Tord.

– I tillegg er jo de fleste i Deadline Media fra Vesterålen, så da må vi jo få vist fram regionen, legger Stein Inge til med et smil.

Kjent på Bleik

Når vi møter de to filmprodusentene, så står de og venter på filmens hovedrolleinnehaver, en splitter ny Volvo v60 cross country.

– Bilen er nå på Andenes for å bli vasket, så vi filmer litt bilder av Bleik mens vi venter, sier Stein Inge. Han kjenner landsbyen godt etter å ha filmet Rydland-familien i NRK-serien «valpekullet».

– Da var vi blant annet oppe på toppen her, og med det været som er i dag med vind, skyer og farger er det helt perfekt vær å filme i, sier han og skuer utover Bleik, og veien mot Andenes der bilen nå kommer kjørende mot location.

Volvo fornøyd

–Hva er det som gjør at et stort konsern som Volvo velger et selskap på Sortland til å lage en reklamefilmserie for dem?

– Vi gjorde en produksjon tidligere, da den nye XC90en ble lansert i Norge. Den var de veldig fornøyd med, og vi har fått mye skryt av den, så det bunner nok i det at de har valgt oss på nytt, tror Stein Inge.

LES OGSÅ: Fikk ny avtale med Volvo

Samtidig intervjer kollega Tord den andre hovedrolleinnehaveren, Svein Spjelkavik. Hans rolle i filmen, er å kjøre bilen og fortelle om Andøya.

– Svein er jo definisjonen av Andøya, så derfor valgte vi han, sier Stein Inge.

Andøys dårligste sjåfør

– Det er jo ganske spesielt at de velger Andøys dårligste sjåfør til dette, men jeg er fan av det de får til hos Deadline Media, og det er jo ganske oppsiktsvekkende at et lite vesterålsfirma får et slik oppdrag. I 9 av 10 tilfeller ville jeg sagt nei til et slikt oppdrag, men når de ringte fra Sortland så kunne jeg ikke si det, sier Svein. Han legger ikke skjul på at litt av motivasjonen også er å profilere Andøy.

– Jeg tror de vil fortelle Andøya på en veldig god måte, sier han.

Sosiale medier

Nå er også bilen kommet seg til Bleik, og Svein tar plass bak rattet. Første location er i veien langs stranda i landsbyen. Mens Svein kjører fram og tilbake har Stein Inge kontroll på drona som filmer fra lufta, mens Tord følger bilen gjennom kameralisa fra bakken. Senere får både veien utover til Andenes og toppen av Ramnan besøk av filmteamet.

– Filmen blir på cirka 1,5 minutt og det er ikke bare filmen som er i fokus. Også plassen vi filmer på og personen som kjører får sin del av filmen, sier Stein Inge. Filmen blir hovedsakelig spredd ut gjennom Volvo sine kanaler i sosiale medier.

– I løpet av de to neste ukene er det ferdige resultatet ute på nett, sier Tord.