Traktoren det er snakk om er en Fendt 1050 Vario med hele 517 hestekrefter. Motoren er en sekssylindret motor på 12,4 liter. Forhjulene på Fendt 1050 Vario er like store som bakhjulene på en vanlig traktor.

Traktoren var en av hovedattraksjonene på Agroteknikk på Lillestrøm i slutten av november. Den som nå har blitt solgt til sortlending Jarle Frantzen, er den første av sitt slag i landet.

– Dette er en del av en ny serie som det har vært mye spenning rundt, sier Ingebrigtsen til Sortlandsavisa.

Gigatraktor til messe

Og det å få denne traktoren, en visningstraktor som sendes rundt i Europa, til messa, var ikke bare-bare.

– Vi har jobba hardt med å få den hit så folk får se den, og hadde nesten lova Fendt at vi skulle selge en om vi fikk den oppover. Nå er derfor veldig moro å kunne melde tilbake at vi fikk det til, sier produktsjef i Eikmaskin, Jørgen Skjelin til traktor.no.

– Den er så stor at vi ikke var sikre på å få den til Norge, utdyper Ingebrigtsen.

Selve salget var det han som sto for.

Anleggsmaskin

Traktoren skal fint kunne konkurrere med bruksområdene til andre store anleggsmaskiner som dumpere eller hjullastere. Og det er nettopp i anleggskjøring at Frantzen skal bruke den.

– Det som er fint med Fendt er at den er veldig manøvrerbar. Den har i tillegg lavt forbruk, høy annenhåndsverdi, og en girkasse og et bremsesystem som gjør at den fungerer i entreprenørarbeid. Det er veldig stor bremsing på selve giret, så det blir ikke så stor slitasje på bremsene som på vanlige traktorer, sier Ingebrigtsen.

Må typegodkjennes

Kunden kjører ifølge traktor.no i dag en Fendt 939, som blir tatt i innbytte dersom handelen blir gjennomført. For selv om salget er gjort, har kontrakten en klausul som tar forbehold om at traktoren blir typegodkjent i Norge. Hvis alt går i boks, kan Fendt 1050 Vario ankomme Norge om et års tid.

– Importøren og fabrikken jobber med typegodkjenninga, men det er ikke noe jeg ser mørkt på, sier Ingebrigtsen.

I Norge er det nemlig 2,55 meter som er maks totalbredde på traktor. Med et norgestilpassa hjulsett, tror ikke Ingebrigtsen at dette blir noe problem.

– Denne er nemlig smalere i kroppen enn den forrige Fendt-serien, sier han.

Traktor til 3 mill.

Enn så lenge er det kun prototyper, test-traktorer og visnings-traktorer som eksisterer av denne typen. Selve produksjonen av denne starter først neste høst. Den blir dermed leveringsklar mot slutten av 2016.

Og prislappen på kjempe-traktoren?

– Veiledende pris er 2,8 millioner, pluss utstyr, minus rabatt. Det er ekstremt mye penger, sier Ingebrigtsen.