Rådmannen har kommet med forslag til områdereguleringsplan for Stokmarknes sentrum. (Sentrumsplanen finner du i sin helhet i dokumentene til høyre.)

Han har lagt opp til en nøktern reguleringsplan for sentrum slik at den skal være gjennomførbar. Rådmannen anbefaler blant annet miljøgate, enveiskjøring i Ranværingsgata og å redusere den sørlige delen av planområdet.

Miljøgate

Rådmannen foreslår å justere lengden på miljøgata slik at den går fra Hurtigrutens Hus til krysset Skarveien/Markedsgata.

– Rådmannen ønsker en sammenheng mellom forretningsgata og miljøgata slik at man får flere gående og syklende i butikkarealene, noe som sees på som positivt for handelen.

Det er ikke lagt inn fortausarealer og grøntanlegg. Det fordi man vil at det skal tegnes av arkitekter i samarbeid med borgere, foreninger og næringsliv.

Les: Forslag til planbeskrivelse

Les: Vedlegg til planbeskrivelse

Les: Forslag til reguleringsbestemmelser

Les: Forslag til plankart

Enveiskjøring

Dessuten foreslår også rådmannen at Ranværingsgata skal bli enveiskjørt.

– En slik løsning medfører at man sluser mer av gjennomgangstrafikken til og fra Tømmervika ned i Havnegata.

For å få det gjennomførbart, må  strekningen bli kommunal vei, fordi fylkesveier ikke skal være enveiskjørte.

Fylket ved Statens vegvesen vil kreve at Havnegata er ferdig opprustet slik at den tilfredstiller gjeldene regler.

Dersom politikerne sier nei til enveiskjøring må rundkjøringen som er planlagt i krysset Ranværingsgata/v82 tas vekk eller flyttes lengre sør.

– Alternativ til rundkjøring er å beholde T-krysset og oppgradere den.

Rådmannen mener at en rundkjøring er beste løsning, og at den vil gi den beste trafikkflyten og trafikksikkerheten.