Bø-guiden skal omfatte bedrifter, offentlige tjenester, lag og foreninger, arrangementer og turistinformasjon. Tjenesten skal inndeles i kategorier, alfabetiseres i utskriftsvennlige format og gjøres søkbar.

En egen kartoversikt vil fortelle hvor bedrifter og tjenester er lokalisert. GPS-koordinater i oppføringene skal gjøre det lettere for brukeren å plotte inn koordinatene i navigasjonssystemet sitt, heter det i en pressemelding.

Ikke oppmerksomme nok

Leder i Bø Næringsforening, Svein R. Bruun, mener bøfjerdingene ikke er tilstrekkelig oppmerksomme på alt som Bø har å by på. Samtidig peker han på at det ikke bare er innbyggernes skyld.

– Bø er en kommune det er godt å bo i, og behagelig å bli gammel i. Informasjon om og salg av produkter og tjenester er imidlertid utfordrende. Målgruppen er begrenset. Likevel er butikk- og tjenestetilbudet overraskende bredt. De siste årene har det kommet flere nyetableringer i Bø, og kommunen har fått flere nye servicetilbud, sier han i pressemeldingen.

Har mye å by på

Rune Eriksen er engasjert som prosjektleder. Han forteller at han har kartlagt alle bedriftene i bygda, som teller 300 ulike foretak i mange forskjellige kategorier. Eriksen understreker at tjenestene må være synlige for bygdas innbyggere.

– Leverandørene kommer et stykke på vei med kvalitet, spreke tilbud og ypperlig service. Dette er naturligvis svært viktig. Folk snakker sammen, forteller om den gode opplevelsen, men det er på ingen måte godt nok, sier Eriksen i pressemeldingen.

– Hvis kommunen skal evne å ta vare på det den har, konsolidere utviklingen eller aller helst snu den slik at flere flytter til Bø, ja da må det tas grep. Eller som kommuneplanens samfunnsdel formulerer det, ressursene må utnyttes. Det kan vi bidra til med etablering av en egen Bø-guide, fortsetter han.

Kan gi Bø et løft

Eriksen peker på at Bø-guiden kan løfte opp og fram det som produseres av tjenester og produkter i Bø. Den skal bygges opp slik at kommunens innbyggere, turister og andre interesserte får muligheten til å hente ut all den informasjon rundt tjenesteytere og bedrifter i kommunen som de til enhver tid trenger.

Bø-guiden blir en nettguide, boguiden.no, der det lokale selskapet Nettrakett AS vil ha ansvar for teknisk utvikling og brukervennlighet.

– Nettrakett AS ligger i forkant når det gjelder webdesign tilrettelagt til ulike mobile enheter, implementering av funksjoner for nyttiggjørelse av sosiale medier og universell utforming. Selskapet har gode referanser og et bredt spekter av ulike vellykkede prosjekter å vise til. Sannsynligheten for teknisk suksess og høy grad av brukervennlighet forventes derfor å være stor, sier Bruun i pressemeldingen.

Bruker sosiale medier

Bø-Guidens egen Facebookside og YouTube-kanal vil også bli integrert i tjenesten, inkludert en egen chattefunksjon. Intensjonen er at brukerne skal få bistand direkte.

– Når chatten er offline, kan brukerne velge å legge igjen en beskjed som kan følges opp på et senere tidspunkt. Brukerne får også muligheter til å skrive omtale og gi stjerner til bedrifter. Videre vil det blant annet bli lagt GPS-spor for populære vandreturer i Bø. Dette vil gjøre det lettere for brukere å finne frem. Værvarsel og Radio Bø webavspiller vil også bli integrert. Det tas også hensyn til den stadig større gruppen av Instagram-brukere. Bilder med valgt hashtag, eller emneknagg om du vil, skal vises og oppdateres automatisk på nettsiden, står det å lese i pressemeldingen.

Målet er at Bø-guiden kan informere så godt at den også bidrar til å øke bosetningen i Bø.

– Kommunens brede og omfattende tilbud synliggjøres og gjøres tilgjengelig. Informasjonen samles på et sted og det etableres full oversikt. Omsetningen vil øke. Sammen er vi sterke. Jeg føler meg trygg på at tilbudet som helhet og samlet på boguiden.no vil fungere positivt i omdømmebyggingen av den herlige kommunen vår, slår prosjektleder Rune Eriksen fast.