– Det settes av midler til å starte og fullføre prosessen for anskaffelsen av nytt kystvaktskip. Her forventer vi at norske utstyrsleverandører og verft snur seg rundt og forsøker å komme med i konkurransen, sier Ove Trellevik, maritim talsperson i Høyre til  Maritime.no

Et av forslagene innebærer at regjeringen skal legge føringer for å øke ordremengden i markedet for å hjelpe norske verft, der bevilging av midler til å bygge et nytt fartøy til Kystverket, er inkludert.

Reduksjon

Trellevik forteller videre til nettsiden at kontrakten blir lagt ut på EØS-anbud, men at ikke er gitt at norske verft vil vinne kontrakter.

– Norske verft har opplevd en reduksjon i ordrereserven på om lag 22 prosent siden nyttår, fordi ordreinngangen på offshoreskip har sviktet, sier han til Maritime.no

Skifter ut gamle fartøy

Kommandørkaptein i Kystvakta, Steve Olsen, forteller at forslaget om det nye Kystvaktskipet ikke er noe nytt, og at det er en del av et prosjekt som har pågått i flere år.

– Det skal bygges tre nye fartøy som skal erstatte våre såkalte helikopterbærende fartøy, som begynner å bli gamle og krevende å vedlikeholde. Her snakker vi om den første bevilgningen, sier han, og understreker at han synes det er positivt at det blir bevilget midler til å bygge nye fartøy.

Kystvakten har i dag 15 fartøy til disposisjon, i tillegg til maritime helikoptre og innleide sivile fly.