– Dersom noen får en firer, for eksempel, er det ingen som gjør narr av dem. I stedet oppmuntrer man vedkommende til å gjøre det bredere neste gang, sier Oskar Pettersen.

Les også: I disse kommunene fikk elevene best karakterer

Han er elev i klasse 10F ved Sortland ungdomsskole. Det er også Gine Alida Ellingsen og Emma Norheim Ridderseth.

Trioen forteller at det eksisterer en kultur for å gjøre det bra i klassen deres.

– Det er aksept for å gjøre det bra på skolen og de fleste i klassen er opptatt av å få gode karakterer. Det er kult å være flink, understreker Pettersen.

– Vi har et miljø for å gjøre det bra i klassen, selv om man ikke er ukul om man gjør det dårlig. De fleste prøver å strekke seg og gjøre det bedre, og karakterpresset legger vi på oss selv, sier Ellingsen.

– Presset kommer ikke fra de andre elevene, legger Norheim Ridderseth til.

Vil ha muligheter

Å få gode karakterer betyr også mye for dem rent personlig.

– For meg er karakterer viktig. Jeg ønsker å gjøre det best mulig slik at jeg kan holde alle muligheter åpne, sier Ellingsen.

– Jeg har alltid tenkt på hva jeg skal bli. For å komme inn på de studiene jeg ønsker og de stedene jeg vil studere, må jeg ha gode karakterer, understreker Norheim Ridderseth.

At klassekulturen tilsier at det er lov å gjøre det bra, er, ifølge ungdommene, ikke ensbetydende med at det er nødvendig å være flink for å komme seg videre til neste skolenivå.

– Det er ikke like viktig å være flink på ungdomsskolen nå som det var tidligere. Det er flere valgmuligheter enn det var før, og de aller fleste kommer inn på den videregående skolen de ønsker, påpeker Ellingsen.

Ulike veier

Selv om de tre elevene er opptatt av å få gode karakterer, har de ulike oppfatninger om hvor mye som kreves.

– Det har egentlig vært en ganske grei prosess og ikke så veldig stressende. Jeg har funnet en rutine som fungerer bra for meg, sier Pettersen.

Det handler nok litt om hva du gjør på fritiden, men det er viktig å ha gode rutiner og hvor lett du tar ting og forstår stoffet, presiserer Ellingsen.

– Jeg synes det har vært krevende å kombinere skole og samtidig være politisk engasjert. Derfor er det avgjørende å disponere tida rett, for hadde jeg ikke gjort det, kunne det gått ut over skolearbeidet, sier Norheim Ridderseth.

– Miljø er viktig

Ann Cathrin Stafseth er kontaktlærer for den ambisiøse elevtrioen. Hun er ikke tvil om at godt læringsmiljø påvirker resultatene til elevene.

– Godt læringsmiljø er en viktig faktor når det gjelder å oppnå gode resultater, i alle fall med utgangspunkt i egne erfaringer. I tillegg er det viktig å opprettholde læringstrykket, sier hun.

Ifølge læreren inkluderer et godt læringsmiljøe at elevene unner hverandre suksess.

– Elevene må synes et er kult å gjøre det bra. At elevene er trygge på hverandre og ønsker å gjøre det best mulig, er også viktig, ifølge læreren.

– Og så mener jeg det er viktig at læreren ikke gir seg, men motiverer og pusher elevene slik at de når sitt potensial, slår Ann Cathrin Stafseth fast.