Som VOL tidligere har skrevet har politikerne i Sortland vedtatt at man skal utrede etablering av gågate i sentrum av blåbyen. Konsulentselskapet Rambøll er i den forbindelse hyret inn for å gjøre en analyse av mulige gågateløsninger i sentrum.

Onsdag formiddag ble deres foreløpige rapport offentliggjort.

Konsulentselskapet har sett på tre ulike alternativer for gågate i Sortland: Strandgata, byaksen og havnepromenaden.

Her kan du lese mulighetsstudiet i sin helhet.

Tre muligheter i Strandgata

For alternativet Strandgata er det sett på tre ulike senarioer. Om gata stenges for all trafikk, er det foreslått gjort på en strekning på 50 meter rett overfor torget, mellom Torggata og Skolegata.

- Torget opprustes og gågate og torg utformes som én enhet. Dagens parkeringsplasser nord for torget fjernes, og varelevering og innkjøring går via Rådhusgata, skriver Rambøll.

De mener dette alternativet vil medføre store endringer i kjøremønsteret i Sortland, og vil gjøre gjennomkjøring i sentrum mer krevende.

Et annet forslag er at det etableres en miljøprioritert gjennomkjøring på samme strekning, med en utforming som prioriterer myke trafikanter, men som tillater gjennomkjøring. Her vil det bli opphøyde gangfelt og en fartsgrense på maksimalt 30 km/t. Konsulentselskapet mener imidlertid at dette alternativet bare i begrenset grad vil bidra til at området oppleves og fungerer som en gågate.

Det siste forslaget som omfatter Strandgata er at det etableres en miljøgate med forsterket funksjon for gående og syklende på strekningen fra torget til Kulturfabrikken. Kjørebredden reduseres, og gateparkeringen langs Strandgata fjernes.

- Strandgata vil fortsatt ha en betydelig trafikk, men gata vil i større grad enn i dag være tilrettelagt for gående og syklende. En miljøgate er i seg selv ikke en gågate, men den ivaretar mange av funksjonene til en «vanlig» gågate, er Rambølls vurdering.

Gågate i byaksen

Andre alternativ er at byaksen, fra Sortland hotell og ned mot torget og havet, skal oppruses og tilrettelegges som gågate. Byaksen omfatter både Paviljongparken og kvartal 13, hvor Byggmester Karl Behrens eier deler av området og har en rammetillatelse for bygging av boligblokk på tomta.

- Ideelt burde alle veiene som krysser aksen vært stengt, men konsekvensene av dette vurderes som for store til at dette anbefales. I stedet foreslås det at Kjøpmannsgata stenges for gjennomkjøring i byaksen, og at man tar i bruk andre hjelpemidler for å forsterke aksen slik at den blir det styrende elementet i byrommet, heter det i rapporten.

Havnepromenade

Siste alternativ er å tilrettelegge for en havnepromenade langs sjøkanten i Sortland, og at denne skal fungere som sentrums gågate.

Promenaden legges på sjøsiden av eksisterende bygg i hele sentrum, adgang for allmennheten sikres, og den får et gjennomgående design for å markere en sammenhengende akse.

Rambøll mener imidlertid at en havnepromenate i liten grad vil bidra til etablering av gågate, og målsetningen om at Sortland sentrum skal være en regional møteplass, med attraktive oppholdsareal.

- Havnepromenaden vurderes å ligge i utkanten av sentrum og vil trolig i liten grad kunne fylle funksjonen som en gågate, skrives det i rapporten. Deres vurdering er at mange trolig vil benytte seg av andre ruter for å ta seg frem gjennom sentrum.

Selv om de mener havnepromenaden i liten grad vil kunne ivareta funksjonen som en gågate, så skriver de at ideen om å etablere en havnepromenade ikke bør legges vekk.

- Dersom den etableres vil den kunne bli et viktig rekreasjonsområde for alle som bor i eller besøker Sortland sentrum. Gode rekreasjonsområder bidrar til økt trivsel og økt aktivitet. Dette vil trolig bidra til å gjøre Sortland mer attraktiv både for fastboende og besøkende. Økt aktivitet og trivsel bidrar også til å forbedre folkehelsen. Etablering av en havnepromenade vil trolig også bidra til at Sortland igjen vender blikket ut mot sundet og at man tar tilbake sjøfronten som gjennom mange år har blitt «glemt».

Selskapet har foreløpig ikke kommet med noen anbefaling til kommunen, noe de vil vente med til parter og interessenter har kommet med sine innspill.

Torsdag blir det arrangert åpent folkemøte om gågate i Sortland, der alle kan få si sin mening, før forslagene legges frem for politikerne i juni.