– I fjor så vi et bredt spekter av firmanavn fra hele Norges land – alt fra morsomme, sjarmerende og strategisk smarte. I år håper vi selvfølgelig å se enda flere, sier juryformann Roger Pihl i en pressemelding.

Konkurransen skal løfte fram norske bedrifter på lokalt og nasjonalt nivå. Det er Gule Sider som står bak kåringen som arrangeres for andre år på rad. I fjor ble det avgitt mer enn 11 500 og over 100 bedrifter ble nominert. Vinneren av konkurransen blir valgt ut av en fagjury med forfatter og firmanavnekspert Roger Pihl i spissen.

Les også: Kan bli årets firmanavn

– Det var veldig moro å se den store oppslutningen i fjor. Spesielt hyggelig er det å se at folk engasjerer seg i så stor grad for bedrifter i sitt lokalområde. Det er tydelig at det ligger mye arbeid og stolthet bak mange firmanavn og vi håper at minst like mange vil engasjere seg og stemme frem sine favoritter i år, sier Håvard Atle Skaug, redaktør for Gule Sider.

Typisk norsk

Små og mellomstore bedrifter er typisk for Norge og mange tillater seg å være personlige, humoristiske eller tydelige på andre måter. Det gjelder definitivt for fjorårets vinner fra Nesbyen, «Sjå te å klypp de».

– Små og mellomstore bedrifter har som regel ikke store markedsbudsjetter. Da gjelder det å tenke smart ved valg av firmanavn, sier Pihl.

Som mye annet er firmanavn preget av trender. For eksempel er store bokstaver midt i navnet eller meningsløse sammentrekninger typisk for  80-tallet.

– Ta Svindal Mekaniske som ble forkortet til SVINMEK. Her ender man opp med navn helt uten mål og mening, og som i verste fall kun er forvirrende.

– Unngå trender

På spørsmål om hva som er et godt firmanavn, advarer Phil mot å kaste seg på svevende trender.

– Det er vanskeligere å skifte ut et avdanket firmanavn enn jakka du kjøpte i fjor. Olav Thon har gått i den samme lua i årevis og Thon Hotels var sikkert en idé det var lett å selge inn til Olav Thon, selv om navnet ikke er det mest kreative, påpeker Pihl.

I fjorårets konkurranse, var vesterålsbedriften På Ramme Alvor på Melbu, et av 20 nominerte firma i finaleheatet for sitt navn. Konkurransen varer frem til jul og vinneren kåres over nyttår. Ønsker du å melde på et firma til konkurransen «Norges beste firmanavn» kan du gjøre det her.