LNS har gått på flere bitre anbudstap det siste året.

De mente beinhard konkurranse fra utlandet var en viktig årsak til en dårlig anbudsfangst, og som førte til at de i sommer og høst har måttet permittere 23 ansatte.

Nå ser det imidlertid lyst ut for å vinne anbudet til det store prosjektet E6 Alta vest.

Klart billigst

Andøyselskapet ga klart lavest på pris på prosjektet, med et tilbud på 368 millioner kroner.

Det er 6,5 prosent lavere enn nest laveste tilbud.

– Grunnen til det er at vi er ferdig rigget der allerede, ettersom vi allerede har et annet prosjekt der. Vi trengte denne avtalen, sier Frode Nilsen, administrerende direktør i LNS til at.no.

Prosjektet går ut på bygging av E6 på den nesten fem mil lange strekningen mellom Storsandnes og Langnesbukt i Alta.

Les også: LNS og Store Norske samarbeider igjen

Ferdig om to år

I hovedsak omfatter jobben som LNS ligger an til å få, å bygge den cirka 3,4 kilometer lange Ailegastunnelen, som vil erstatte en rasutsatt strekning der E6 går i dag, melder bygg.no.

E6 blir 4,2 km kortere når tunnelen er fullført.

– Vi satser på at entreprenøren som får jobben, kommer i gang så raskt som mulig, slik at arbeidet er ferdig høsten 2017, med åpning av tunnelen tidlig i 2018, sier prosjektleder Gudmund Løvli i «E6 Alta vest» til Altaposten.

Når tunnelen åpner, vil prosjektet E6 Alta vest være helt ferdig. Sluttsummen kommer til å ende på rundt 2,9 milliarder kroner, en del høyere enn det man anslo da prosjektet startet, skriver avisa.