Hadsel kommune skrev 16. november et brev til Gunnar Paulsen i Statens Vegvesen hvor de etterlyste svar i forhold til avkjøring ved Bergsmogården på Søndre på Stokmarknes. I e-posten fra Hadsel kommune 16. november, nevnes at det er viktig for Hadsel kommune med tilrettelegging av boliger i og rundt Stokmarknes og en ønsket oppgradering av området Søndre, videre nevnes det at dere vil bidra for realisering av planer.

Paulsen i Statens Vegvesen ber derfor Hadsel kommune ta initiativ til et arbeidsmøte hvor adkomst til utbygging på Søndre er et tema.

Les også: Tegner ny bydel

Ville si nei

Det var i januar i år at det ble kjent at Vegvesenet ønsket å si nei til at Vesterålen Eiendom skulle få bygge på linje med Bergsmogården. Vesterålen eiendom lanserte i fjor planer om storstilt utbygging i Sykehusbukta. Selskapet eier i tillegg til Bergsmogården også området og bygget til butikken Byggern. Planarbeidet er omfattende, og den største hodepinen later til å være at Bergsmogården ligger mye nærmere vegen enn de 20 meter som er kravet fra Statens vegvesen. Nå har kommunen purret på saken.

Les også: Spør om avkjøring

- Vi har vi oppfattet det slik at avkjørsel til det fremtidige boligområdet på Søndre i Sykehusbukta er problematisk i forhold til vegvesenets håndbøker. Vi har heller ikke fått noen signaler om at her er noen løsning på gang. Hvor står saken?, ble det spurt om i et brev til Gunnar Paulsen i Vegvesenet for to uker siden.

Paulsen har nå svart.- I en tidlig planfaste skisserte vi en mulig løsning for god adkomst fra fylkesveg 82 og inn til utbyggingsområdet. Dette forslaget ble avvist/forkastet av forslagsstiller. Mellom konsulent og Statens vegvesen har det i ettertid vært sett på og vurdert ulike kryssløsninger, men det er ikke forelagt noen forslag som vi kan anbefale ut fra hensynet til framkommelighet og trafikksikkerhet.

Paulsen gjør videre oppmerksom på at det ikke er Statens vegvesen som skal foreslå, planlegge eller konstruere kryssløsning til et privat utbyggingsområde, men skal se til at valgt løsning er av en slik kvalitet at den kan anbefales.

- I dette innbefatter det at vi kan delta i dialog om løsningsalternativ, skriver Paulsen.

- Viktig med fremkommelighet

Paulsen skriver at Fylkesveg 82, som er veien som går forbi bygget,  betraktes som en hovedveg siden den er en viktig forbindelse mellom Vesterålen og Lofoten.

- Det er derfor stor betydning å opprettholde en god fremkommelighet til vegen, samtidig som trafikksikkerheten skal ivaretas.

Han skriver videre at når en velger krysstype, må det hele tiden skje ut fra ønske om å bygge et sikrest mulig kryss.

- I lys av nullvisjonen vil et sikkert kryss være et kryss der det skjer få alvorlige personskadeulykker sett i forhold til antall kjøretøy.

For å redusere sannsynligheten for ulykker må det derfor velges en krysstype minsker sjansen for at ulykker inntreffer. Kryss med færrest mulig konfliktpunkter bør i så måte foretrekkes, sies det i brevet.

Paulsen skriver at området det her er snakk om har for mange kryss i forhold til det som er normalt. I tillegg er det bygget en bysslomme like bortenfor området.

- Disse momenter gjør at det er vanskelig å finne gode løsninger for adkomst, uten å gjøre større tiltak.

Rundkjøring?

I området er det forespeilet en økt trafikk i årene som kommer. Det er derfor lagt frem et reguleringsforslag om rundkjøring i krysset Ranværingsgata - Havnegata - Fylkesvei 82 for å forberdre fremkommeligheten. Dette og antall kryss vil være med å avgjøre hvilken løsning en kan finne for området. Som Paulsen også sier i brevet, så er det opp til oppdragsgiver å komme med mulige løsninger.