Et enstemmig formannskapet i Sortland vedtok denne uka en høringsuttalelse i forbindelse med forsvarssjefens fagmilitære råd.

I høringsuttalelsen konkluderer Sortland kommune med at Kystvakten nå er lokalisert sentralt til sitt oppdrag.

De kan heller ikke se at det er økonomiske eller faglige argumenter for å flytte basen.

I høringsuttalelsen legges det også vekt på «at det faglige gode og viktige samarbeidet som er mellom Orion på Andøya og Kystvakten på Sortland, må være en vesentlig del av vurderingen av framtida for disse.»

Les hele høringsuttalelsen under.

---

«Sortland kommune viser til forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) og har følgende innspill:

Lokalisering av operativ ledelse

Ledelsen til Kystvakten ble flytta og samlet til Sortland 1. januar 2012. Begrunnelsen for dette vedtaket var at dette ville gi en enhetlig og effektiv ledelsesstruktur der kystvaktfaglige råd og beslutninger skulle foretas i et sterkt faglig miljø, og bidra til videre satsing i nordområdene.

Ifølge kystvaktsjefen har flyttinga av Kystvakten med tilhørende stabsfunksjoner til Sortland hatt betydelige positive konsekvenser for kystvaktens utførelse av sine operative oppgaver. Sortland kommune ber om at disse positive erfaringene må tas med i den vurderingen som regjeringen skal gjøre.

Kystvaktens oppdrag

Kystvakten ivaretar et bredt spekter av oppgaver, men skal primært bidra til suverenitetshevdelse, myndighetsutøvelse og overvåking i norske interesseområder. Kystvaktas beliggenhet er strategisk svært god, i og med at store deler av de områdene som kystvakta dekker ligger i nordområdene.

Den spesielle rollen som Kystvakta har i det norske samfunnet må tas med i vurderingen av lokalisering.  Kystvakten er en avdeling i Sjøforsvaret, men ikke en del av Marinen. Det er en viktig forskjell og Sortland kommune mener at Kystvakten må ha en klar og tydelig sjef (politimester) som har et klart skille mellom marinens funksjoner og kystvaktens myndighet i henhold til Lov om Kystvakten.

Den viktige rollen som Kystvakta utfører i sitt daglige virke som politi, tollkontroll, grensekontroll, redning til sjøs, og ikke minst kontroll av eventuell ulovlig fiske er svært avgjørende for å forvalte nordområdene på en trygg og god måte.

I fredstid er Kystvakten en del av den sivile politimakten. Det er et skarpt folkerettslig skille mellom politimakt og militærmakt. Marinefartøyene representerer militærmakten og skal vokte Norge mot angrep fra fremmede stater. Kystvakten representerer politimakten, som skal sikre at norske lover overholdes til sjøs.

Forslaget om å samlokalisere Kystvakten med Marinen kan bidra til å militarisere Kystvakten. Forslaget vil legge opp til en helt unødvendig militarisering av nordområdene. Dette kan svekke et av de viktigste virkemidlene den norske staten har i sin politiske verktøykasse i nordområdene. Kystvaktas rolle i forvaltning av nordområdene har stor tillit. Både når det gjelder suverenitetshevdelse og som viktige aktører ved alvorlige hendelser.  Vi mener det er svært viktig at Kystvakten i framtida også kan være de som forvalter disse områdene. Da vil det ha negativ konsekvens dersom kystvaktas båter flyttes og får base i Ramsund, og dermed får 24 timer lengre seilingstid. Konsekvensen av det vil enten ha færre seilingsdøgn pr år eller økte kostnader.

Sortland kommune mener det er viktig å påpeke at Kystvakten er en av få etater som har daglig kontakt med russiske myndigheter. En viktig grunn til det er nettopp det nære samarbeidet gjennom den norsk-russiske fiskeriforvaltningen.

Forsvaret har, som en klar hovedregel, ikke jurisdiksjon eller myndighet over sivile borgere eller foretak i fredstid. Forsvaret generelt har ikke rettslig adgang til å gjennomføre fiskeriinspeksjoner av norske eller utenlandske fiskefartøy i de norske jurisdiksjonsområdene til havs eller til å utøve politi- eller påtalemyndighet mot fiskefartøy, kaptein eller besetning. Denne kompetansen er alene gitt til den delen av Forsvaret som tilhører Kystvakten, og er gitt i kraft av kystvaktloven.

Det må også minnes om at når Kystvakten opptrer i rollen som Kystvakt, ovenfor og i kontakt med norske eller utenlandske fiskere og fiskefartøy, er de enten underlagt Fiskeridirektoratet, politiet og/eller påtalemyndigheten.

Førstestatsadvokat i Troms og Finnmark, Lars Fause uttalte nylig at: «Det er følgelig ikke av uvesentlig betydning at Kystvakten også i fremtiden er etablert på og virker fra sin egen base, klart adskilt fra Forsvaret for øvrig.»

Dette er en uttalelse som Sortland kommune støtter.

Samarbeidet Orion og Kystvakten

Sortland kommune mener at forsvarssjefens fagmilitære råd, legger for liten vekt på det oppdraget Orion og Kystvakten utgjør for det norske samfunnet. På mange måter er det riktig å snakke om en Vesterålsklynge med svært høy grad av sivilmilitær kompetanse. Både hver for seg og samlet, vil flytting av Kystvakten og nedleggelse Orion utfordre Norges evne til å utøve søk og redning i nordområdene.

I regjering politiske plattform, Sundvollerklæringen heter det blant annet at;

«I lys av utviklingen i nordområdene, med økt aktivitet i form av sjøtransport og ressursutvinning, må norsk tilstedeværelse og suverenitetshevdelse sikres. Norges interesser og særlige ansvar i nordområdene krever også militære kapasiteter. Kystvaktens oppdrag, og god kapasitet innen søk og redning, er særlig viktig i denne sammenheng. Regjeringen vil sikre at Forsvaret har god situasjonsforståelse og høy operativ evne i nord.»

Sortland kommune mener det er svært viktig at en del av de militære kapasitetene i nord bidrar til lavspenning gjennom et utstrakt sivilmilitært samarbeid, slik som Kystvaktens og Orion-flyenes kapasitet til å drive søk og redningsoperasjoner, fiskeriinspeksjon og miljøovervåkning.

Sortland ser det svært viktig å beholde og videreutvikle samarbeidet og kompetanse-clustret - Andøya flystasjon med Orion, Andøya Rakettskytefelt, oljevernbasen på Fiskebøl og Kystvakten på Sortland.

Lokalisert midt i kjerneområdet for oppdraget

I følge Kystvaktsjefen drives basen på Sortland kostnadseffektivt og den er en av landets billigste baser i forsvaret.   Basen på Sortland er spesialbygd for formålet og er lokalisert midt i Norges rikeste fiskefelt – Lofoten og Vesterålen, og sentralt i forvaltningsområde for Nordområdepolitikken.

Nordområdepolitikken handler om å styrke Norges posisjon i nord og bygger på pilarene kunnskap, aktivitet og nærvær.

Statlige arbeidsplasser

For sortlandssamfunnet og for hele Vesterålen vil det være et stort tap å miste en så stor statlig arbeidsplass og samfunnsaktør. Det er generelt svært uheldig, og lite tillitsvekkende, dersom staten kort tid etter igangsatt økt aktivitet og oppbygging av en institusjon, vedtar flytting. Konsekvensene for Vesterålen vil være enorme dersom både Orion på Andøya og Kystvakta på Sortland legges ned og flyttes. Det vil være snakk om ca. 500 arbeidsplasser som blir borte fra Vesterålen. Det vil også ha følgekonsekvenser for andre bedrifter slik at dette tallet mest sannsynlig vil øke betraktelig.

Konklusjon

Debatten om Kystvaktens fremtid handler ikke først og fremst om lokalisering og rasjonalitet, men om bærende prinsipper innen norsk lov- og forvaltningsrett.

Kystvaktens oppdrag og rolle i samfunnet er først og fremst å være politi på havet. Oppdraget og myndighetsområdet ligger utenfor Forsvarsdepartementets primære myndighet og ansvar. Kystvakten er en «institusjon» med en egen sjef, eget oppdrag gjennom en egen lov og en egen identitet bygget opp gjennom flere år i møte med fiskere, lokalbefolkning og ulike nasjonaliteter.

Kystvaktens rolle som politimester og vokter på havet, tuftet på norsk havrettslovgivning, bør videreføres. Den tillit, identitet og kompetanse som Kystvakta har bygget opp gjennom en årrekke er en bærebjelke i forvaltningen av nordområdene.

Kystvakten på Sortland er lokalisert sentralt i forhold til sitt oppdrag og Sortland kommune kan ikke se at det hverken er økonomiske eller faglige argumenter for å flytte basen. Det faglige gode og viktige samarbeidet som er mellom Orion på Andøya og Kystvakten på Sortland må være en vesentlig del av vurderingen av framtida for disse.»