Fylkeskommunen argumenterer med tid og effektivitet når de i sin plan ønsker å sløyfe holdeplassene i Havnegata og på kaia på Stokmarknes.

Akkurat det samme forklarer bussjåfører, Boreal og kommunale byråkrater i Hadsel det med når de sterkt advarer mot planene.

Bussjåfør Anfinn Reiertsen har 40 år bak rattet i buss, og han skjønner lite av forslaget fra fylkeskommunen.

- Det blir en voldsom utfordring dersom dette forslaget blir vedtatt. Å ta seg gjennom krysset Ranværingsgata/Markedsgata er ingen enkel øvelse, selv nå på sommertid, med lite trafikk. På vinter, for eksempel med tyngre trafikk imot, det blir veldig vanskelig. Jeg er overbevist om at vi kommer i den del svært vanskelige situasjoner, mener Reiertsen.

Frank Karlsen i Boreal er veldig lite begeistret for forslaget.

- Vi har store utgifter på materiell, og gjennom dette aktuelle krysset kan man ikke kjøre uten å gjøre store endringer, sier han.

Han gjør det klart at man med små tilrettelegginger er dagens trasè optimal for både busser og passasjerer.

- Trafikken flyter veldig fint gjennom både Havnegata og nede på kaia, istemmer bussjåfør Reiertsen.

Kommuneplanlegger Hans Christian Haakonsen mener Nordland fylkeskommune bør tenke seg om en gang til.

- Hadsel kommune planlegger å gjøre Markedsgata om til miljøgate. Jeg mener det er åpenbart at fylkeskommunen her bør ta innspillene som kommer på alvor, sier han.