I 2014 omsatte Auto 3000 på Sortland for 25 millioner kroner og de hadde da et negativt årsresultat på -253 000 kroner. I 2015 ble dette snudd til en omsetning på 35 millioner kroner og et positivt driftsresultat på 350 000 kroner.

– Vi hadde et positivt år i fjor og klarte å snu et dårlig 2014, sier daglig leder Geir Bolsøy.

Men hvordan klarte de det?

– Bilbransjen er drevet av hva som er tilgjengelig. Vi fikk mange spennende og flotte modeller i 2015 og det ga oss godt salg, sier Bolsøy.

Gode tall for de fleste

Om vi ser på regnskapstallene for bilforhandlerne på Sortland i fjor er det stort sett lystig lesning.

Bil i Nord på Sortland hadde et godt år i 2015. Omsetningen var på 75,8 millioner kroner og årsresultatet før skatt var på 2,9 millioner. Thor Drechsler, eier i Bil i Nord, er fornøyd.

– Det er et godt resultat for oss, sier han.

Han forteller at bilbransjen har hatt en god periode over flere år.

– Lav rente har gjort det veldig hyggelig med oss som selger bil. Det har vært ei endring av bilavgifter som har gjort det mer rimelig å eie bil. Det er rett og slett ikke like kostbart som før og det er det mange fordeler ved, sier han.

Avventer elbiler

Bilkjøperne i sør går i større og større grad for elbiler. Her hos oss er det ikke like populært.

– Vi selger noe hybrid, men ikke like mye elbil.

Årsaken til det er enkel, mener han.

– En elbil er ikke en bil du kjører fra Vesterålen til Evenes med rolig puls. Det blir risikosport, for du vet ikke hvor lenge batteriet varer. Vi har heller ikke den subsidieringen som de har andre plasser, med fritak for bompenger, gratis ferger og bruer og parkering. De tre tingene har Bodø, Harstad og Tromsø. Folk kjøper ikke elbil bare for å spare miljøet, men også etter hvor mye penger en kan spare.

Han tror at de fleste nordlendinger sitter på gjerdet og ser an hvor driftsikre bilene er og avventer bedre batterikapasitet.

– Jeg tror bilkjøperne ønsker å få visshet i hvor samfunnsnyttig det faktisk er å kjøpe elbil. Norge er det eneste landet som subsidierer elbiler. Så enten er vi genier og har skjønt noe de andre ikke har, eller så er det motsatt. Det får tiden vise og derfor tror jeg mange nå avventer, sier han.

Tror på vekst

2016 har ikke vært like godt som 2015.

– Vi ser flere bruktbiler på markedet som vi ikke klarer å omsette like raskt som før. Derfor ser vi nok at 2016 ikke blir like godt som fjoråret. Likevel har jeg stor tro på at vi også i år får et godt år.

Opptur

Vesterålen Bil hadde i 2015 driftsinntekter på 64 millioner kroner. Det er to millioner mindre enn året før. Driftsresultatet gikk også ned fra 2,2 til 1,6 millioner kroner. Likevel ble ikke nedgangen stor på årsresultatet. Totalt sett havnet det på 1,1 i pluss mot 1,3 millioner kroner i 2014.

For Sortland Auto, som selger Volkswagen på Sortland, var det et godt 2015. Etter å ha stoppet litt opp med en driftsinntekt på 95 millioner kroner mot 96 millioner året før i 2014, havnet de i fjor på i overkant av 105 millioner kroner. Årsresultatet var også godt med hele 2 millioner i resultat. Det ble derfor betalt ut utbytte på 1,5 millioner kroner i fjor.

For Toyota Nordvik var 2015 også godt. Tallene som ligger offentlig tilgjengelig gjelder alle Toyota Nordviks filialer i Nordland og Troms. De hadde i fjor en driftsinntekt på 515 millioner kroner mot 440 året før. Årsresultatet var på 12,2 millioner kroner.

For Sigurd Pedersen AS ble det snudd fra et negativt driftsresultat i 2014 til pluss i 2015. I 2014 hadde de en omsetning på 64,6 millioner og et negativt driftsresultat på -684 000 kroner. I 2015 ble dette snudd til 71,8 millioner kroner i omsetning og et positivt driftsresultat på 157 200 kroner.

Omsetning bilbransjen Sortland 2015:

  • Vesterålen Bil: 64 millioner kroner

  • Sortland Auto: 105 millioner kroner

  • Toyota Nordvik: 515 millioner kroner*

  • Bil i Nord: 75,8 millioner kroner

  • Biltrend: 81,4 millioner kroner

  • Sigurd Pedersen AS: 71,8 millioner kroner

  • Auto 3000: 35 millioner kroner

*Toyota Nordvik har kun tall for hele konsernet i Nordland og Troms