I høringsuttalelsen som ble sendt ut onsdag foreslås det på generell basis en endring i driftsmodell og kutt i antall biler på enkeltstasjoner. Høringsuttalelsen omfater all ambulansebiltjeneste i Vesterålen, Lofoten og Salten.

I Vesterålen foreslås det å kutte med én bil. Stasjonene på Andenes, Myre, Straume og Åse foreslås å bli værende på dagens nivå med én døgnbil. På Sortland derimot foreslås det å redusere fra to biler til én bil. På stasjonen på Stokmarknes vil det ikke kuttes i biler, men aktivitetsvinduet på bilene på dagtid vil bli redusert noe.

Les også: Dropper omstridt ambulansevedtak

Budsjettavvik

Årsaken til kuttene er at bilambulansetjenesten siden 2007 har vært preget av til dels store budsjettavvik. Kostnadsnivået har økt med 51 millioner kroner de siste sju åra. I følge høringsuttalelsen er også det å gi ambulansepersonellet god nok kursing og praksis en viktig årsak.

Strukturelle endringer

For området Sortland og Stokmarknes har fire ulike alternativer for endring blitt diskutert. Alternativet som  av de fire er forslått innført er altså å kutte én bil på Sortland og redusere aktiviteten på dagbilen på Stokmarknes.

Ifølge høringsuttalelsen har Sortland kommune i dag en relativt god responstid sammenlignet med andre kommuner i regionen. Ved å kutte på Sortland og ikke på Stokmarknes, hevdes det at det ikke vil føre til store endringer i responstid. Det vurderes av prosjektet som hensiktsmessig å innføre endringene på Sortland istedenfor Stokmarknes grunnet sistnevntes nærhet til sykehus og flyplass.

Les også: Nordlandssykehuset får kritikk av egne ansatte

Manglende planer

En av årsakene til overskridelsene har vært manglende mulighet for langsiktig planlegging av arbeidsplaner, hvilket har bidratt til stort forbruk av overtid og vikarer. Høyt sykefravær og til tider begrenset tilgang på vikarer ved sykdom og ferieavvikling har bidratt til å øke overtidsbruken til på fast personell, som igjen har ført til økte kostnader. Konsekvensen dette får er at Nordlandssykehusets ambulansjetjeneste endrer sin driftsmodell. Denne driftsmodellen tar utgangspunkt i bemanning til reelt behov. Det innebærer at man fastsetter det reelle behovet for antall faste årsverk basert på kjente fravær, deriblant ferie, kurs og langvarig sykdom. Dette gir en økning i grunnbemanning, men vil redusere totale kostnader grunnet mindre behov for vikarer og overtid.

– Sikrer kvalitet

I høringsuttalelsen hevdes det at det med disse endringene vil bli lettere å sikre god kvalitet på fagutvikling og kompetanseheving i tjenesten. Mange vikarer med midlertidig ansettelse vil få fast ansettelse og man vil unngå oppsigelser av faste ansatte.

For de ansatte hevdes det at gjennomføring av modellen vil føre til at den enkelte ansatte må kunne bli benyttet mer fleksibelt enn i dag med tanke på hvor vakter skal gjennomføres. Det legges også til rette for at arbeidsgiver vil kunne styre fraværsrelatert aktivitet i større grad enn i dag.

Sparer mye

Totalt vil det å innføre de foreslåtte planene føre til en besparelse på 8,2 millioner kroner. Besparelsen vil i all hovedsak komme fra en reduksjon i overtids og vikarkostnader

Høringsfrist for uttalelsen er 16. november i år.

Det vil i forbindelse med høringsuttalelsen arrangeres informasjonsmøter i alle regioner.