Vardia har nylig inngått et samarbeid med Folkeuniversitetet, for å gi noen ansatte en utdanning som etter ett år fører til fagbrev i salg og service.

Les også: Vesterålskonferansen er i gang

- I dag satses det hardt på utvikling av de ansattes kompetanse. En god plass å starte er å sikre at våre ansatte har den kompetansen de skal ha, sa avdelingsleder for Vardia på Sortland, Charlotte Holm, under Vesterålskonferansen.

Mot fagbrev

Noen utvalgte ansatte tilbringer nå én dag i uka på skolebenken, på veien mot fagbrevet.

Selskapet har også en storstilt satsning på kursing og kompetanseheving av andre i bedriften.

- Vi er kjente veldig tidlig at skal vi ha den kompetansen og utviklinga som vi ønsker, må vi etablere et eget utdanningsprogram. Det har vi gjort, med stor suksess, sa Holm.

Undervisning

De første fire ukene av et ansettelsesforhold i forsikringsselskapet, består av teoretisk og praktisk undervisning.

- Alle må bestå tre ulike eksamener. I tillegg har vi tre kompetansenivå i Vardia, som går på kvalitet, totalbilde og leveranse, sa Holm.

Bedriftens ledere går gjennom en lederutvikling over fire moduler.

- Jeg personlig er med på dette. Det har vært en fantastisk utdanning å få.