Som VOL skrev lørdag, velger stadig flere turister Nord-Norge som feriemål på vinterstid. Landsdelens overnattingssteder opplevde i årets fire første måneder en vekst på 13 prosent i antall overnattinger sammenlignet med samme periode i fjor.

– Tallene for Vesterålen er veldig, veldig positive. Selv om flere regioner, inkludert Lofoten, har positiv vekst, er Vesterålen er en av de regionene hvor økningen er størst i vinter. Vi vinner dermed markedsandeler, sier Roy-Odd Schøyen, reiselivssjef Vesterålen reiseliv.

Nesten 40 prosent økning

For Vesterålen er tallene formidable. Mellom januar og april hadde hoteller og overnattingssteder i Vesterålen totalt 28.918 overnattinger. For samme periode i fjor var tallet 20.774.

Vesterålen har dermed hatt en økning på 39,2 prosent i antall overnatting fra 2015 til 2016.

Mens hovedtyngden av gjestene i regionen er nordmenn, ser man også en stor økning av gjester fra utlandet. Mens utlendinger sto for 2654 av overnattingene de fire første månedene i fjor, har de stått for 6455 overnattinger i samme periode i år.

Flest besøk fra Tyskland

Her har blant annet vinterbesøk fra Tyskland, som er nasjonen vi har mest besøk fra, økt fra 942 til 2030 det siste året. Nest mest besøk har vi hatt fra USA, med 802 amerikanere på besøk i 2016, mot 89 i 2015.

Gjestene i Vesterålen har en en gjennomsnittlig oppholdstid på overnattingsstedene i regionen på 2,15 døgn.

På landsbasis er økningen i antall overnattinger på tre prosent i årets fire første måneder.

Flere årsaker

Roy-Odd Schøyen i Vesterålen reiseliv mener det er flere årsaker til veksten i Vesterålen.

– Et eksempel er at Vesterålen har 168 produkter tilgjengelig på Visit Norway. Det er destinasjonen i Nord-Norge med fjerde flest, bare slått av Tromsø, Helgleland og Svalbard. Mange går inn på nettet for å finne informasjon, og da er det en fordel for oss at det er mange vesterålsprodukter der.

Han peker også på at mange vesterålsbedrifter, som hvalsafaritilbydere, har gjort seg attraktive gjennom flere års utvikling.

– Flere aktivitetsbedrifter i Vesterålen har vært på markedet i flere år og har klart å bygge ut sine markeder. Det er viktig at vi har mange som tilbyr mye. Ikke bare ei seng, vi må tilby innhold også for at folk skal komme hit.