”Kvinnene fra havet” kaller de seg, de til sammen ti damene fra Lofoten og Vesterålen. De er ulike og har forskjellige hobbyer. Men de har lidenskapen til felles; kjærlighet til ekte håndverk.

Nå skal de lage marked med fokus på kvalitet og mangfold.

I oktober stiller de ut i Kiilgården på Andenes. I januar har de booket Hovedgården på Melbu.

Vakker ramme

- Vi er en gjeng med estetikere, og byggene vi har valgt er med å danne en fin ramme rundt markedene våre, forteller Siv.

I denne tanken om en lekker presentasjon er Bettys tesalong en viktig brikke.

- Elisabeth byr på mer enn lekre kaker og god te. Det er opplevelsen man skaper, atmosfæren og den vakre rammen som dannes. Vi er opptatt av helheten, forteller Siv.

Teen er ikke håndlaget av Elisabeth, men den er nøye utvalgt. Fra øverste hylle. Og den har trukket akkurat lenge nok – Elisabeth kan sitt fag etter å ha bodd i te-landet England og jobbet på teplantasje i Sri Lanka.

Samlinger

Tanken bak Kvinnene fra havet er å danne et samarbeid mellom lokale kunstnere. Ikke bare for å lage et felles marked, men også et sted å søke råd og utveksle ideer.

- Å være kunstner er et ensomt yrke, sier Siv.

Sylvia nikker seg enig. Hun synes også det er fint at de lokale kunstnerne blir kjent med hverandre.

Siv og Sylvia driver med kunst på heltid, mens både Elisabeth og Camilla har andre hovedgeskjefter.

Damene har også et forum på nett der de utveksler erfaringer fra ulike messer og tilstelninger. Hva er bra og hva er ikke. Å leie stand på messe er kostbart.

Å få ti damer fra ulike steder til å møtes kan være utfordrende, men snart skal deres andre møte finne sted. Det første oppstartsmøtet hadde de på forsommeren. Denne gangen skal markedet på Andenes diskuteres. Blant annet markedsføringsstrategien.

Kvalitet for pengene

Damene fra Hadsel håper markedene vil tiltrekke seg folk som ønsker kvalitet og ekte håndverk.

- Det vi selger er langt unna masseproduksjon, men vi lover ekte varer og fokus på god kvalitet, sier Siv.

De andre nikker enige, og påpeker at om varene kan synes dyre sammenliknet med de masseproduserte, så er grunnen til dette fremstillingsmåten. Ekte håndverk tar tid, og kvalitet koster. Ikke bare for kunden, men også for håndverkeren som kjøper gode råmaterialer.

Selv om damene sier at de selger best når kundene får se og oppleve varene, selger de likevel en del på nett. Da helst ved at kundene kjenner til produktet fra før. De har troen på at den nye nettbaserte samlesiden for lokalproduserte varer: lovelo.no vil bli bra for markedsføringen.

For tiden er det det forestående markedet på Andenes som opptar damene, og de lover taffelmusikk, teselskap og vakre salgsutstillinger: et marked for både gane, øye og hjerte.