– Båtnavn er ikke noe vi bruker lang tid på å bestemme i konsernet. Men nå våget vi oss til å ta familienavnet, sier Knut Roald Holmøy, øverste leder i Holmøy-konsernet.

Fra før har Prestfjord AS og daglig leder Knut Roald Holmøy båtene F/T Prestfjord og F/T Sunderøy.

Lørdag ble yngstemann F/T Holmøy døpt på kaia ved det som skal bli konsernets storanlegg på Holmen i Sortland.

– For oss ble det en helt fantastisk dag, og det håper jeg det ble for andre også. Det så jo sånn ut, sier Holmøy.

– Ingen spesiell båt

Over 500 nysgjerrige møtte opp for å overvære dåpen, i strålende solskinn, og det var langt flere enn det Holmøy turte å håpe.

– Vi er storveis fornøyd og overgitt over at så mange som tok veien. Og klart, når du velger å ta inn en båt hit nord for polarsirkelen i april måned og får en sånn værdag, er det med på å gjøre det enkelt for oss.

F/T Holmøy ble etter dåpen omtalt som Norges mest moderne tråler, men vi møter ikke en veldig skrytete far på vegne av den nydøpte.

– Jeg tror ikke det er så mye som gjør denne båten så spesiell i forhold til andre båter. Det leveres båter jevnt og trutt i alle typer kategorier, også innenfor fiskeri. Ethvert nybygg som blir levert, er det siste av det siste for dem som har lyst å satse på teknologi. Så jeg vil tro den neste som kommer, er enda mer moderne, sier konsernsjefen.

Men han legger til at de har gått med på en del nye løsninger.

– Vi har akseptert å prøve en del nytt utstyr, altså prototyper. Det være seg når det gjelder hovedmotor, strømforsyning, og vinsjen spesielt. Men utover det er det ikke annet enn en ny båt med det siste som er av utstyr.

Anlegg for fremtiden

Arkitektene i Snøhetta har fra før tegnet biblioteket i Alexandria og operahuset i Oslo. Nå har de nye bygg under oppføring på Holmøy Maritime AS sitt 28 mål stort område på Holmen.

Kaianlegget står allerede klart, og Øksnes Entrepenør jobber for tiden med å bygge det nye administrasjonsbygg på 900 kvadratmeter og fryseterminalen på 2.600 kvadratmeter.

– Når vi valgte å ta båten hit, er det fordi vi gjør ganske store investeringer her. Vi gleder oss voldsomt til at det blir ferdig og vi kan flytte inn her.

Anlegget skal stå ferdig i løpet av 2016, men det er fortsatt mye igjen som skal bygges, understreker Holmøy.

– Ja, og vi får ingen effekt ut av det før det er ferdig. Men vi håper på at vi kan begynne å losse båter her etter ferien og ta det så smått i bruk. Vi ser storveis frem til å få samlet vår aktivitet her på Holmen, slik at vi kan bygge et miljø rundt det vi holder på med.

Mer mot Europa

Fisken fra Holmøy Martime AS sine frysetrålere har tidligere solgt godt i Kina, men sjefen mener praksisen med å sende rundfryst råstoff til Kina er i ferd med å dø ut.

– På mange måter spiller det ikke noen rolle hvor vi selger råvaren vår, så lenge vi får en pris som gjør at vi kan utvikle oss i et høykostland. Kina har vært viktig for oss gjennom mange år, men det er ingen som har sagt at det skulle være det fremtidige markedet for alltid. Det er vel bare ringen som slutter, og sykluser som går og nå er på tur tilbake igjen i Europa, mener Holmøy.

– Europa er et marked som er nærmere oss og kanskje litt enklere å jobbe med. Og det kan være med på å knyte litt tettere relasjoner mellom produsent, fangstledd og kunde. Det er viktig, legger han til.

Kjenner det på pulsen

Men den siste uka har nok handlet mest om selve nytråleren for Holmøy.

– Jeg er ofte om bord i båtene, spesielt nå når det er mye styr. Jeg bruker å ta en del oppfølging selv for å komme i gang, slik at vi får kommet oss ut på fjorden.

Denne uka skal tråleren bli målt på hvor mye NOx-utslipp den skaper, noe som danner grunnlag for avgiftssatsene. Etter det skal F/T Holmøy videre til Tromsø for å ta inn litt bunkers, og så er den klar til å gå ut på havet. Deretter kommer evalueringen.

– Når du har kommet i gang med ethvert nybygg, så må du evaluere det. Hvor langt skal vi gå, hvor mye utstyr skal det være i en fiskebåt? Hva er rett, er det kjekt å ha, eller gir det ingen gevinst å ha dette utstyret?

– Når skal dere gjøre en slik evaluering for F/T Holmøy?

– Jeg tror kanskje med den størrelsen det er på det vi holder på med, så kjenner vi det litt på pulsen hele tiden. Men det er normalt at når vi får et helt driftsår, så setter vi oss ned og ser hvordan kostnadene er på båten, og om det står i forhold til de investeringene vi har gjort.

Vil satse på nye ting

Spurt om hva slags visjoner han har for familieselskapet, er Knut Roald Holmøy nærmest like avmålt som i beskrivelsen av nytråleren.

– Et selskap i stagnasjon, håper jeg jo at vi ikke blir. Men nå har vi vært i vekst gjennom mange, mange år. Så visjonen er jo det at vi skal drive med det vi holder på med nå og helst utvikle oss videre. Og at vi forhåpentligvis kan øke aktiviteten.

Men Holmøy påpeker at det ikke er noen selvfølge, og at selv null vekst er greit.

– Med den økningen vi har hatt gjennom mange år, kan vi akseptere at vi står på stedet hvil i et par år. Men vi vil nok hele tiden være på søken, det være seg innen fiskerettigheter eller på oppdrett, for å se om det er andre områder vi skal jobbe innenfor. For når vi her oppe i regionen vår og skal bygge kompetanse, så er vi nødt til å utvikle oss. Og da er ikke stagnasjon noe alternativ.

– Har dere tenkt mer konkret på hva slags områder dere vil satse på?

– Nei, vi har ikke det. I den perioden vi er inne i nå, handler det om å gripe tak i det man har og holde seg fast. Vi må være med på både oppturene og nedturene. Mest sannsynlig får vi en kvotereduksjon i løpet av de nærmeste årene. Da skal vi ta vel vare på det vi har i den tiden vi er inne i nå, og ruste oss godt for en nedgang, sier Holmøy.