Den nye insentivordningen gjør at internasjonale filmskapere kan få tilbake inntil 25 prosent av pengene de legger igjen under en filminnspilling. Det betyr potensielt flere filmproduksjoner til Norge, og forhåpentligvis også Vesterålen.

Oslo har nylig hatt innspillingen av Jo Nesbøs «The Snowman». I sommer får også Lofoten besøk av et stort filmcrew fra Los Angeles. Da står innspillingen av «Downsizing», med Matt Damon, Alec Baldwin og Christoph Waltz i sentrale roller. Selv om mesteparten av filmen skal spilles inn i naboregionen, får riktignok Vesterålen en liten del av kaka. Avslutningen skal nemlig spilles inn i Trollfjorden.

– Må utnytte ordningen

Caroline Meier i Deadline Media, mener at Vesterålen må utnytte insentivordningen på best mulig måte slik at det blir tilrettelagt for fremtidige filmproduksjoner i regionen.

– Deadline Media synes i alle fall at dette er en svært spennende at insentivordningen allerede har sørget for resultater, selv om rammen på 45 millioner er for lav. Dette er utelukkende positivt både for Lofoten og Vesterålen, for dette vil utgjøre en enorm reklameeffekt. Dessuten er det snakk om en enorm verdi i å få et stort produksjonsteam hit. Filmen til Clint Eastwood «Flag of Fathers» la for eksempel igjen 15.000 hotelldøgn på Island, så dette er potensielt ekstremt interessant for turistnæringen også, sier hun.

Kan ta tid

Hun innrømmer dog at det sannsynligvis vil ta noe tid før Vesterålen kan motta et produksjonsteam på 400 personer, på grunn av manglende infrastruktur.

– Det er få overnattingsplasser med den type kapasitet, men det mangler ikke på henvendelser fra produksjonsselskaper som er interessert i å filme her, sier hun.

– Må tenke stort

Nå håper Meier at Innovasjon Norge og Kulturdepartementet ikke bare ser på incentivordningen og gjør rammene større, men at de også tør å tenke stort med tanke på hvilken måte hvordan den lukrative filmindustrien kan tilrettelegges i regionen.

– For det er kostnadene ved å bo, og logistikk som senker interessen for å filme her. Det er for dyrt, og det er synd. For vi trenger enda flere produksjoner av denne kaliberen for å gjøre bransje om til næring.

– Du nevner Innovasjon Norge og Kulturdepartementet, men hva kan vi i Vesterålen gjøre?

– Regionalt må vi få flere overnattingssteder, for å kunne motta større produksjonsteam. Mange er veldig interessert i Vesterålen, men det er klart vi kan kun tilby til mindre produksjoner foreløpig.

– Vi trenger ikke mer utgifter om vi vil ha Hollywood hit, sier Meier og nevner blant annet flypassasjeravgiften som skal innføres i Norge fra 1. juni.

Kan bli milliardindustri

Per Henry Borch er profesjonell filmspeider og jobber for å finne internasjonale lokaliteter for filmselskaper i Hollywood. Han forteller at interessen for å filme i Norge stadig blir større.

– Akkurat nå er det meget stor interesse for Norge; et land som Island er kanskje begynt å falme litt. Og Norge har muligheten. Nå! Bare tenk: Dette er filmer med verdensvid distribusjon. Norge kunne aldri i livet maktet å skape tilsvarende reklameeffekt på andre måter, uttalte han i et intervju med VG tidligere i år.