Rådmann Ola Morten Teigen har skrevet en høringsuttalelse til Nordland fylkeskommune angående anbudet for de regionale flyplassene i fylket. Det er ny anbudsprosess 1.april 2017.

Uten subsidier

Lufthavnen på Stokmarknes flys uten subsidier fra staten. Det har man ved naboflyplassene. Det medfører at passasjerer fra eksempelvis Hadsel og Sortland kan spare penger på å kjøre bil Svolvær, og der sette seg i det samme flyet som går via Stokmarknes.

Rådmannen i Hadsel har sammenliknet prisene, og funnet at Stokmarknes er taperen i kampen om passasjerene.

Drar til Svolvær

- Det er en klart konkurransevridende faktor for vår næringsliv generelt, og utviklingen av lufthavnen spesielt. Dette fremkommer også tydelig av trafikktallene som viser en betydelig nedgang for Stokmarknes lufthavn fra 2012-2015, samtidig som eksempelvis Svolvær lufthavn vokser raskt, skriver rådmannen i uttalelsen.

Kommunen har gjort papirarbeidet som skal til for å forlenge rullebanen, men Avinor har foreløpig utsatt arbeidet. Hadsel kommune ber om at Stokmarknes innlemmes i FOT-ruteordningen. Slik den slår ut for flyplassen, opplever den underforbruk, fordi både næringsdrivende og private foretrekker å reise fra andre flyplasser.

Lokale bedrifter har overfor kommunen hevdet at naturlig vekst, og nye arbeidsplasser forhindres fordi kostnadsnivået på flyplassen lokalt er altfor høyt.

Lufthavnsjef Trond Holten medgir at han synes det er irriterende å se at trafikktallene peker nedover, selv om det riktig nok var en liten oppgang i juli.

- Synes du det er bittert at Avinor har satt bremsene på for utbyggingen?

- Nei, jeg forholder meg lojalt til ledelsens vurderinger. Avinor har mange store utbygginger som pågår nå, og flyplassene kjemper om plass i køen, sier Holten.

Godt engasjement

- Når det er sagt, så setter jeg stor pris på at det politiske miljøet, rådmannen og næringslivet peker på urimelighetene når det gjelder prisene på reiser. Dette er et svært viktig engasjement, som betyr mye for fremtiden for flyplassen, sier Holten.